Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Ja, nu när mitt V50-projekt börjar lida mot sitt slut så är jag sugen på att byta upp mig lite även om det rent av dröjer uppåt ett år till, priserna går sakteliga neråt vilket jag väntat på och gör att jag förmodligen kommer vänta lite lite till.
Så då har jag istället god tid till efterforskning!

Nuvarande V50 har 1.8F-motorn vilken i sig är ganska trevlig (och pigg sålänge man åker själv) men inte alls så billig i drift som vi först trodde.

Hur är då V60 T3 att köra? 24 fler hk än V50 1.8F som ger 125hk.
Är T4an spontant ett bättre val? Jag vill definitivt ha en piggare bil och önskvärt vore förstås en T6 men jag måste nog vara lite realistisk här.
Det blir oavsett en bensinare/flex för varken jag eller frugan kör några längre sträckor tillräckligt ofta för att en diesel ska må bra.
Min V50 hade strax över 8000 mil på mätaren när jag köpte den vilket var lite i högsta laget men idag har den 10400 mil på mätaren och jag är ännu toknöjd med bilen. Den har aldrig svikit mig men jag kommer nog vilja ha en V60 som gått max 5000 när det blir dags.

Så, lite frågor kring T3/T4/T4F:
Kamrem eller kamkedja?
Idag har jag kamkedja och det känns tryggt och innebär (oftast) lång livslängd (läs: långt mellan dyra servicar).

Serviceintervall?
Flexifuel kräver var 1000e mil alt 1 gång om året, förmodar att V60 T4F är likadan? Liiite för ofta för min smak, kör knappt 1500mil om året.

Årsskatt på de olika motorerna?
Min V50 ligger på drygt 930kr/året men om jag inte missminner mig ligger V60 T3 på 1100-nånting? Det kan jag absolut leva med.

Förbrukning?
Det är ju förstås individuellt, jag kör idag uteslutande på etanol och med tung fot så säger det självklart slurp. Ligger enligt datorn på ca 14l/100km med mina 19" på.

Möjlighet till optimering (Autotech/Polestar/BSR etc)?
V50 1.8F finns det INGET att göra med, tippar på att V60 T4F är körd den med?

Vilka årsmodeller ska man hålla sig undan alternativt sikta in sig på?
Jag ser inget problem med en pre facelift, den är näääästan lite snyggare än faceliften men de digitala mätarna lockar ju men motiverar förstås inte riktigt priset. Tidiga modeller lider väl i vanlig ordning av barnsjukdomar men bör såhär en 2-3 år senare vara åtgärdade i efterhand?

Miljöaspekt?
Frugan hade kravet när vi köpte V50n att den skulle klassas som miljöbil, så hur ligger mina val till där? Idag borde väl utsläppen på T3/T4 nästan vara bättre än min 1.8F från 2008?

Nödvändig utrustning?
Min V50 är Momentum-utrustad och det är något jag kommer kräva. Vad jag kunnat läsa här i forumet är 7" ett måste vilket jag håller med om, 5" ser på tok för litet ut. Keyless säger en del att man aldrig kommer kunna leva utan efter att ha testat det, well, vi får väl se. :)

Sådär... Jag tror jag fick med det mest relevanta men något är säkert glömt och adderas isåfall allt eftersom.
"Vad har du för budget?" undrar ni säkert, och ja, det undrar jag med. I dagsläget är det svårt att säga eftersom det beror lite på vad jag kan få loss för min V50 när det väl blir dags för byte men egentligen är jag mer ute efter fakta än ett par aktuella Blocket-annonser. Jag vill veta vad det är jag ska leta efter, vad det är jag ska akta mig för etc.

Tack på förhand hörrni! :)
Användarvisningsbild
av SvenB
grillchips skrev: Frugan hade kravet när vi köpte V50n att den skulle klassas som miljöbil, så hur ligger mina val till där? Idag borde väl utsläppen på T3/T4 nästan vara bättre än min 1.8F från 2008?

Keyless säger en del att man aldrig kommer kunna leva utan efter att ha testat det, well, vi får väl se
I lagens menimening så är väl bara T4F, av de uppräknade bilarna som är "miljöbil". Och sedan Keyless, man kan leva utan det även om man testat det. Det är bekvämt, när man lärt sig det. Men inte helt bekymmersfritt. Om du vill posta ett brev eller titta i din brevlåda utan att stänga av motorn måste lägga kvar "nyckeln" i bilen, annars "larmar" det.

Detta är vad jag kan bidra med av dina undringar.
Användarvisningsbild
av grillchips
Ja jag tänkte nästan det, jag tror inte min V50 faller under miljöbilskategorin längre då de skärps årligen. Men tanken är ju god!

Keyless låter ju som en trevlig sak men förmodligen inget jag skulle betala extra för att få, bara en bonus om det råkar finnas antar jag. :)
Användarvisningsbild
av hollan
T4f servas var 3000mil och där i mellan alltså 1500mil byts oljan och den räknas som en års service
Skattefri i 5år sen vet jag inte men den lär vara billigare än t3 i skatt
av Lövet
T3 och T4 känns helt identiska under 4000 rpm, och det är inte så konstigt eftersom de är exakt samma motor med exakt samma vridmoment. Det enda som skiljer är motorstyrningen på högvarv.

Båda har trimningspotential, exempelvis har RICA ett kit som ger nästan 200hk. Har dock ingen erfarenhet av det.
Du kan också chippa en T3a till att bli en T4a via Polestar om du känner för det.

Det är kamkedja på T3/T4 och den har i princip inga extradyra servicar.

Skatten var 1100 nånting på min
Användarvisningsbild
av grillchips
Åhfasen, så även vridet är detsamma alltså.
T3 på 150hk och T4 på 180hk, jag förmodar att RICA ger närmare 200 på T4an och inte T3an. +50hk känns lite väl mycket för T3an. :)

Hur upplevde du körningen löfgren? Var T3an tillräckligt pigg eller kände du att den saknade något?

Polestar är klart intressant och där behåller du väl även en del garantier som inte alltid finns kvar vid andra optimeringar, eller har jag förstått fel? Samtidigt tycker jag mig läsa ganska ofta här på forumet (gällande flertalet bilmodeller) huruvida Polestar är att kasta pengarna i sjön etc.

Jag är helt med på "normalservicar", jag servar min V50 hos Upplands Motor i Akalla och är nöjd och kommer förmodligen att fortsätta serva framtida bilar där. Så det låter skönt att jag kan förvänta mig ungefär liknande servicekostnad som idag.
Likaså skatten. Vissa dieslar ligger väl uppåt en 3000 om året och det är inget jag är alltför sugen på, 1100 är mer min kopp.

Någon som ägt både V50 och V60 som kan delge lite pros and cons mellan modellerna? Jag vet att lastutrymmet inte är mycket att hurra för i V60, men jag är inte alltid helt övertygad i V50 heller även om det definitivt är tillräckligt idag med barnvagn och storhandla. Man tillhör ju ändå Tetris-generationen. ;)
av waspman
T3 och T4 är ju samma motor...så givetvis blir det samma effekt hos rica på en T3 och en T4.

För vanlig vardagskörning räcker T3:an gott. Men någon raket är den inte.
av grålle1
Jag har polestar på min T3 och tycker det var prisvärt, betalade 0kr :D
2-3000kr för den psykologiska effekten av att veta att man har 180hk istf 150hk skulle jag nog kunna ge, men allt över det är pengar i sjön tycker jag... Som begagnat får du inte en krona mer för en T4 än en T3, kanske någon krona mer för en T4F, men där kommer den personliga åsikten om Etanol in på plus/minus-kontot.
Dock tycker jag T3(och T4) motorn räcker mer än väl ändå, lugn, fin och tyst på låga varv och vill man köra lite mer aktivt så låter man varvtalet gå upp så går omkörningar och svepande motorvägspåfarter snabbt i bliavmedkörkortetfart...
Karaktären är precis som en D3/D4 fast tvärtom :D .... Lugn körning på låga varv och aktiv körning på höga varv, kontra D3/D4's hysteriska acceleration från stillastående upp tills den dör vid 2000varv.... Ja, jag överdriver lite och nej jag är ingen dieselfantast. Driftskostnader för en T3 har varit mycket bra för mig, 1100kr i skatt, en billig service per år och ca 0.73 blandad körning (ganska lugna mil och mer landsväg)... 5000 mil på mätaren och fortfarande orginaldäcken kvar (ännu en fördel kontra vridstinna framdäcksätande dieslar). Att jämföra V50 och V60 i övrigt är nästan orättvist, känslan i en V60 är överlägset modernare och sportigare. Jag gillar V50 också, men den är mer vardags-bruksbil om man uttrycker det så. Lastutrymmet i V60 tycker jag räcker hur bra som helst, har två barn och har använt takbox en endaste gång (bara för att provmontera den.....) Visst, öppningen är lite trång, men en veckas semester med all packning utan problem och långweekend brukar vi alltid packa och dra för insynsskyddet.... Det ser mindre ut än vad det är.
Utrustning är som du skriver, Momentum är ett grundkrav!!!! Sen är det bara att leta, utbudet är stort och kommer att öka ännu mera så det är nog bara att välja och vraka.... personligen tycker jag dock att 5" eller 7" spelar noll roll..... Om man inte har navigator också! Keyless, visst är det praktiskt".... men leva utan går nog allt.
Lycka till!!
av Lövet
Jag tyckte tyvärr att T3 var lite för tunn. Men då får man betänka att jag precis innan hade ägt en 525d och en 325i med 3-liters sexan. Båda rejält kraftfulla och gjorde att T3 antagligen framstod som lite tunnare än den är.

Hade jag ägt en 1.8F innan tror jag motorn skulle uppfattats som mycket bättre. Den har en trevlig vridmomentsskjuts vid 2-3 tusen varv med hjälp av turbon som helt saknas på 1.8F.

Det som jag uppskattade med T3an är att den var helt tyst vid konstant fart. Inte alla små 1.6 liters fyror som är det i motorvägsfart+moms.
Användarvisningsbild
av grillchips
waspman: Ja, det har du förstås rätt i. Det var jag som tänkte lite fel där. :)

grålle1: Precis sådan info jag var ute efter, stort tack! Det du säger är också vad jag hoppades att få höra.
Det i kombination med vad herr löfgren säger gör att det iallafall i dagsläget lutar åt en T3 som får sig en RICA ECU-uppgradering till 200hk. T3an ligger närmre min plånbok än vad T4an gör idag. Det är nästan så att jag blir sugen att åka och provköra en. Synd att de inte tillhandahåller barnpassning på bilfirmor.

Och ja löfgren, dina tidigare beemers ställde absolut till det. ;) Jag kom från en Golf 3 på 90hk varav hälften förmodligen sprungit bort, till nuvarande 1.8F med 125hk. Så då var det definitivt ett rejält lyft. Men att den är tyst var skönt att höra! Nu har jag förvisso lite onödigt stora fälgar på min V50 men tyst är den definitivt inte även om det är överkomligt. Som att åka med dubbdäck året om. :P

Hur är det med att eftermontera prylar på V60? Nu tänker jag väldigt långt fram i tiden men det kommer nog inte räcka med att bara byta fälgar på den... :lol:
Byte huvudbromscylinder

Min V70 2,5 FT -09, har börjat tappa bromsolj[…]

Beställa ny V90 T6 recharge

Av det som finns i min bil (köpte den begagna[…]

Skruv till instrumentsarg

Hej! Jag har en v50 2004 (T5) där instrument[…]

Byta tryckgivare turbo

Fick felkod på tryckgivaren vo31355462 och t[…]