Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eriklidman
Hej,
Min Volvo XC60 -09 (D5) har dieselvärmare (webasto) med fjärr.
Jag har problem med att dieslevärmare går igång, men efter ca 1,5-2 minuter så stannar den igen. Detta sker slumpmässigt ca var tredje gång jag ska använda värmaren. Om jag väl provar att starta igen så går den igång, för det mesta. Annars kan man måsta prova en tredje gång eller dyl. Ett tag tyckte jag att det fungerade bättre när jag körde med batteriladdare, så jag bytte batteri i fredags. Men idag måndag igen så inträffade detta problem.
Tidigare i höst har det varit svår att återupprepa detta när jag väl kommit till Volvo-service, men de har de tillslut konstaterat att de får felkoder om att lågan släcks ned pga något fel. De säger att hela värmaren måste bytas.
Frågor;
a) Någon annan som haft liknande problem?
b) Måste verkligen hela värmaren bytas?
/Erik
av KalleH
Hej!

jag hade liknande problem med min värmare på S60 MY11. Ibörjan var det bara ibland lågan slocknade efter några minuter sen blev det oftare och oftare för att till sist sluta fungera och det kom upp "PARK. VÄRMARE SERVICE ERFORDRAS" i displayen. Hade inne den på verkstan och de bytte någon del (någon ventil som jag fattade det) och efter det fungerade det klockrent.

Mvh, Kalle.
Användarvisningsbild
av Gurra82
det kan nog vara så illa att man får byta ut hela värmaren, iaf service. Din beskrivning låter precis som när parkeringsvärmaren krånglar på lastbilarn. Så det behövs absolut en service. Hur långt har din bil gått?
av mikebike
Jag fick min värmare utbytt i vintras, men då var symptomen kraftig rök och att den inte startade alls ibland.

För ett par månader fick jag samma problem som du har, värmaren stannade efter ett par minuter.
Denna gång var felet att värmaren tog tjuvluft. Meken satte in en transparent slangstump i bränsleledningen och då kunde man se att det kom luftbubblor. Orsaken var att slangen inne i tanken (i tankarmaturen) var sprucken.
Visserligen måste man plocka ned tanken för att byta den, men det är klart billigare än att byta värmaren.
Användarvisningsbild
av Gurra82
vad är självrisken på maskinskada på volvia?

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.