Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SilverJ
Hej alla,

Har en liten fundering kring Volvos garanti vad gäller rost.

Mina bromsok rostar illa illa, har lagt upp en liten bild (http://jagrullar.se/forum/album_page.php?pic_id=2172) Tyvärr är det kanske lite svårt att se men det är precis som om man har sprutat på frätande syra på oken. 1mm djupa hål. Är inte detta något som borde kunna bytas av Volvos fabriksgaranti? Jag har inte ännu varit till Volvo och diskuterat detta, tänkte om någon annan har haft samma problem eller vet lite mer om vad som gäller?

Mvh,
Johan
Användarvisningsbild
av PalmE
Av med fälgen och spruta lite bromsrengöring och ev gå på med en scotch brite så blir du av med missfärgningen. Ang "hålen" är det från gjutningen, alltså helt normalt.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det är inte så att bromsarna har gått riktigt, riktigt, riktigt varma? Såg samma typ av missfärgning på en S60 R awd (förra gen S60) efter ett par varv på Nürburgring.
Användarvisningsbild
av SilverJ
Det är nog möjligt att de blivit varma vid något tillfälle. :) Det ser verkligen märkligt ut med "hålen", jag tror inte att bilen leverats så... Det kan nog bero på värmen men det borde väl inte heller vara normalt att man inte ska få använda bromsarna sóm man vill?
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är väl ingen som sagt att du inte får använda dem? Även om de kan byta färg då.

Hur är det med skivorna? Inga sprickor? Själv fick jag byta skivor vid något tillfällle på min 850 Turbo, efter lite glatt gasande, och ibland bromsande, på Autobahn.

Vardagsbromsar är inte gjorda för racing, så enkelt är det. Eller ens för några rejäla inbromsningar efter varandra.
av Willis
Det låter ju inte så konstigt att det ser ut som att skivorna är rostiga om du knappt tänkt använda bromsen av
...men det borde väl inte heller vara normalt att man inte ska få använda bromsarna sóm man vill?
att tyda, använd bromsen rätt och gör lite lite hårdare inbromsningar istället för inget alls (som ex. att motorbromsa mycket eller att hålla nere bromsen tidigt och lätt en längre sträcka). Så kommer dem se mycket bättre ut!

Men efter att ha sätt bilden (som jag missade först innan jag skrev ovan.) så är det normalt.
Det ser för jävligt ut, japp, men så ser det ut på alla bilar.

Tvättas bilen ofta? Vilken avfettning används (det finns avfettning som har en tendens har jag märkt att missfärga ok. te.x. Turtles vita flaska)?
För det ser bara ut som mycket skit, bromsdamm etc som satt sig på oket och om bilen inte tvättas ordentligt redan som ny så blir det att göra som PalmE säger.
Användarvisningsbild
av SilverJ
Ska jag vara ärlig så är det inte så mycket färgen jag bryr mig om, den kan jag tvätta bort på ett eller annat sätt. Men att oken rostar som de gör samt att de "fräter" sönder kan inte vara rätt. Att man inte kan köra "sportigt" med standard bromsar utan att detta händer är väl inte acceptabelt? Det kanske bara är jag som tycker att bilens alla delar ska hålla kvalitet i förhållande till varandra... En bil på över 300hk ska man väl kunna använda på ett sportigt sätt. (Vilket i min mening betyder att man bromsar hårt.) Kanske skulle byta ut både ok och diskar till något annat. Någon som har erfarenhet av brembo, heico eller några andra?

Mvh,
Johan
Användarvisningsbild
av apersson850
Det beror ju på vad man menar med "sportigt". Om du menar något som liknar racing, där man nästan alltid antingen accelererar allt vad bilen är värd eller bromsar så mycket det går, då är svart nej. Det håller inte standardbromsar för. De är konstruerade för att man ska kunna bromsa hårt några gånger efter varandra, men inte stup i kvarten.

Är det ens inom reglementet att byta till andra bromsdetaljer än vad bilen är godkänd med?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Heico har ett nytt "bromskitt". 6-kolvsok, 370mm skivor. 100-0km/h på 35.4meter. Kräver 19" fälgar.

Ser riktigt grymt ut monterat! Blå bromsok med "Heico Sportiv" i vitt.
Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för V[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]