Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av irie
Hej,
Har en V60 D5 där jag använder värmaren väldigt flitigt (alltid på morgonen och ofta även på eftermiddagen), kör dessutom korta sträckor till och från jobbet (cirka 4km en väg).
Än så länge så har jag inte haft några problem med urladdat batteri men det är nog bara en tidsfråga.

Har kollat runt lite och bestämt mig för att köpa Ctek MXS 3.6, tänkte installera den permanent.
Läser man specen för laddaren så är det inga problem, bilens elektronik ska inte påverkas.
Någon som vet vad Volvo tycker om en permanent installering?

Vid montering, behöver man lossa kablarna på batteriet (ska alltså inte använda krokodilklammorna) eller kan detta ske utan att bilen blir strömlös? Om jag förstått det rätt så sätts det en felkod som måste nollas av verkstad, vore skönt att slippa detta.

Någon som har installerat denna laddare permanent och kan dela med sig av sina erfarenheter?

/irie
av Moody
Nu vet jag inte hur batterikontakterna exakt ser ut på V60 men normalt behöver man inte göra bilen strömlös för att sätta dit kablarna till Ctek-laddarens snabbkontakt.

Du vet det kanske men Ctek-laddaren är inte godkänd för montage i motorutrymmet.
av irie
Moody skrev:Nu vet jag inte hur batterikontakterna exakt ser ut på V60 men normalt behöver man inte göra bilen strömlös för att sätta dit kablarna till Ctek-laddarens snabbkontakt.

Du vet det kanske men Ctek-laddaren är inte godkänd för montage i motorutrymmet.
Tack för inlägget.
Har du någon länk där det står att den inte är godkänd för montage i motorutrymmet?
Har sökt efter denna information utan att hitta något och då antog jag att det var OK, speciellt som den är IP65-klassad (översköljnings- och dammsäker).

Vet du någon annan laddare som isåfall är godkänd för detta och som inte kostar tusenlappar? Upp till 1000 kr är jag beredd att betala.

/irie
av jarluggla
Hej

Fint att du funderar på CTEK laddare, den kommer att göra dig nöjd.

Du kan lätt koppla in en comfort connect anslutning med ringkabelskor på batteriet utan att bryta strömmen.
Sedan bara att snabbt koppla in laddaren över natten och du har ett fräscht och bra batteri dagen efter.

MXS 3.6 är en väl beprövad och bra modell
MXS 5.0 är den senare med 8 stegs laddkurva som också har en reconditioning funktion för att återställa djupt urladdade batterier

Om du skall sätta fast den permanent så gör det i kupén

mvh
Jarl

Gäller tidigare modeller som jag först[…]

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]