Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jajoxc60
Min förrförra bil, S60 2.4D-08 började droppa tydligt i förbrukning vid 300 mil och det stabiliserade sig vid 1000 ungefär. Hoppas nog att XC60 D3 AWD ska kunna ramla ner till cirka 0.85 på vintern och 0.75 på sommaren vid blandad körning.
av Steff 99
Personligen tror jag inte på att man får lägre förbrukning när bilen rullat lite längre.
De sensaste dieslarna jag haft har snarare ökat sin förbrukning.
Men jag tror att en XC60 med AWD för mej kommer att dra lite mer än min tidigare V70 D5 o då kommer jag att hamna på runt 0.9 -1.0l /mil på min "blandade" körning.
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Steff 99 skrev:Personligen tror jag inte på att man får lägre förbrukning när bilen rullat lite längre.
De sensaste dieslarna jag haft har snarare ökat sin förbrukning.
Eftersom jag kör tjänstebil för jag detaljerad körjournal och passar alltid på att mäta förbrukningen vid tanken. Samma typ av körning hela tiden.

S60n varierade lite upp och ner de första tusen milen och kunde dra så mycket som 0.8 i blandad körning (163hk manuell låda). Efter 1000 mil drog den sällan mer än 0.6 vid tanken.

/ j
av Steff 99
Får du en XC60AWD att dra mindre än en v70 är du inte dålig , för det första så är den lägre växlad, V70 låg vid ca 2000 varv på 115kmh XC60 ligger på 105kmh vid samma varvtal.
Så jag tror det är svårt att matcha min V70 D5:s förbrukning som var ca 0.85l/milen.
Varför skulle förbrukningen sjunka , menar du att toleranserna är så grovhuggna i Volvos nya dieselmotorer så att dom måste slita in sig som en gammal 60-talsmotor.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag har en MY10 XC60 D5 awd aut R-design (Polestar fr.o.m 2 juni -10)

Som jag skrev ovan har jag en app till iPhonen som håller koll på verklig förbrukning när jag tankar. Jag kollar i listan just nu och den har faktiskt ökat i förbrukning! Speciellt efter Polestar-mjukvaran! Märkte att den drog något mindre vid samma körning, men att om man gasar och utnyttjar effekten, så drar den mer. Jag gasar.....en del :oops:
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Steff 99 skrev:Får du en XC60AWD att dra mindre än en v70 är du inte dålig , för det första så är den lägre växlad, V70 låg vid ca 2000 varv på 115kmh XC60 ligger på 105kmh vid samma varvtal.
Så jag tror det är svårt att matcha min V70 D5:s förbrukning som var ca 0.85l/milen.
Varför skulle förbrukningen sjunka , menar du att toleranserna är så grovhuggna i Volvos nya dieselmotorer så att dom måste slita in sig som en gammal 60-talsmotor.
Jag är inte tekniskt insatt så jag kan tyvärr inte bidra med någon förklaring. Det är givetvis möjligt att det var något med just den här bilen.

/ Jacob
Luktar avgaser i kupen

Jag gissar att det är den här slangen d[…]

Elpriset

Jag gjorde en liknande uträkning enligt lenna[…]

Beställa ny V90 T6 recharge

Du verkar prioritera komfort och en behaglig k&oum[…]

Är det någon som fått återk[…]