CarMan skrev:man kan slå upp instuktionsbolekn o läsa i den, eller så kan man prova byta lampan själv (man behöver inte vara nån jätte begåvning för att klara av det).
Hade jag försökt byta glödlampa själv i backspegeln skulle jag antagligen försökt ta bort kåpan först = fel.
Jag tycker det är långt ifrån självklart att man skall bända loss backspegelglaset först, men så har jag inte jobbat en massa år på en Volvoverkstad heller. (Däremot är jag elektriker.)
Dessutom är det inte speciellt praktiskt att behöva demontera en backspegel bara för att ta reda på vilken glödlampa man skall beställa.
CarMan skrev:om man ska vara realistisk så hade ju instruktionsboken blivit väldigt tjock om alla lampbyten hade varit beskrivna i ditalj för varje lampa & modell som finns till den aktuella bilmodellen
Skitsnack! Det hade ledigt fått plats på samma sida (229) att skriva ut beteckningen på samtliga glödlampor.
Dessutom är det ju inget som hindrar att man gör på samma sätt som Nokia m.fl. att man levererar med en begränsad manual och tillhandahåller en mer omfattande på nätet. (Mina klipp ovan kommer från nätupplagan.)
CarMan skrev:+att instruktionsboken behövt göras om regält när det blir ett face lift på bilen.
De byter instruktionsbok i alla fall. Min bil är två år gammal och levererades med dansk instruktionsbok. Nu har jag väntat över en vecka på att få en MY09 SE. Årets instruktionsbok finns hemma, men den har ett annat artikelnummer = inte aktuell.
Jag får hålla tillgoda med xc60(y413)_9_sv_se_2.pdf så länge.
PS. Eftersom du har lite bättre insikt än gemene man kanske du kan avslöja vilken typ av glödlampa det sitter i backspeglarna? :?: