Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag är en riktig nybörjare på bilar, samma med min tjej. Både att äga och att köpa. Nu är vi spekulanter på en Volvo V60 D3 från 2016. Priset är rätt bra enligt car.info, 18k mil och kamrem bytt för 5000 mil sedan. Vi testkörde idag och kollade efteråt under motorhuven. Jag tyckte då att det såg ut att vara någon form av olja på ett svart rede som tidigare inte haft någon fläck innan vi startade bilen (som jag minns det). Även en mindre fläck på den silvriga "lådan" under. Bilden är tagen efter 5-10 minuters körning. Jag bifogar bild med och utan ring samt en bild på var i motorn detta är. Säljaren försäkrade om att det absolut inte är någon olja och bara smuts, men jag tycker en pappersbit fick en lite gulaktig färg? Blev lite tryckt stämning vid påpekandet. Kan förstå det både om man blir falskt anklagad men också om man kommer på att något faktiskt är fel med bilen. Ska sägas att oljan var halvfull.

Vad säger ni experter? Tack för hjälpen på förhand!
Bilagor
IMG_D8AAACDD-4539-4E72-84B1-814C24677D17.JPEG
IMG_D8AAACDD-4539-4E72-84B1-814C24677D17.JPEG (2.59 MiB) Visad 168 gånger
11186_st0640_050.png
11186_st0640_050.png (388.26 KiB) Visad 168 gånger
Bilblind skrev: Igår, 18:50
Jag är inte säker var det läcker men läcker olja gör den, inte stora mängder , eftersom ni kollade under huven innan och inte märkte något men efter 5-10min efter körning så "finns oljefläck" där det inte fanns för <10min.. suspekt . Finns ju gott om V60 D3or från 2016.. var det fullutrustad eller var det momentum-utrustad? helt ärligt finns det fler på marknaden.
UnleashFusion skrev:
Jag är inte säker var det läcker men läcker olja gör den, inte stora mängder , eftersom ni kollade under huven innan och inte märkte något men efter 5-10min efter körning så "finns oljefläck" där det inte fanns för <10min.. suspekt . Finns ju gott om V60 D3or från 2016.. var det fullutrustad eller var det momentum-utrustad? helt ärligt finns det fler på marknaden.
Tack så mycket för snabbt svar! Tråkigt att höra, kan den typen av fläckar torka upp eller liknande vilket gör att vi inte såg den innan? Förstått det som ett rätt vanligt fel med 2015 och 2016 modellen, är det rätt? Det var en momentum-utrustad. Vi kollar vidare helt enkelt
Bilblind skrev: Igår, 21:23
UnleashFusion skrev:
Tack så mycket för snabbt svar! Tråkigt att höra, kan den typen av fläckar torka upp eller liknande vilket gör att vi inte såg den innan? Förstått det som ett rätt vanligt fel med 2015 och 2016 modellen, är det rätt? Det var en momentum-utrustad. Vi kollar vidare helt enkelt
ahh momentum då är det inget och hänga i granen, finns massor med momentum-utförande V60. du har Summum/R-design som har mer lullul om du hittar det. Olja skall inte kunna torka upp sig, vi vet ju inte om säljaren torkar/städat i motorrummet och när ni kollade på den så var den "städat" och efter körning så kom fläckarna. bra val att kolla vidare!
XC60 MY2025 - laddprobem

Jag får också samma problem med min De[…]

D4 VEA dricker olja

Någon som vet vilken viskositet man kör[…]

Skall se om jag ser hur släpringarna ser ut. […]

Svårlösta vibrationer

Jag är så glad att jag slipper trassla […]