- tis 09 apr 2024, 23:24
#1575656
Selv om det kun gjelder biler med typegodkjenning etter 31. mars 2018 så er det solgt biler som er nyere enn det med typegodkjenning fra 2014. Typegodkjenning behøver bare gjøres på nye modeller. Mao alle V60 på P3 følger den typegodkjenningen. Samtlige V40 gjør osv.
Nå vet jeg ikke hvordan lovverket er i Sverige, men i Norge er det sånn at selv om en bil selges med utstyr som ikke er påkrevd for typegodkjenningen så er det et krav at det skal fungere dersom det er fabrikkmontert. Alternativet her er jo å fjerne VOC, men hvem skal da ta kostnaden for dette?
Det er også solgt ikke-oppgraderbare biler som er typegodkjent med eCall fra andre merker, det blir litt mer spennende. Men det er uansett ikke helt uproblematisk at flere millioner biler i Europa mister funksjonalitet som redder liv. Jeg tror det kan bli en løsning der man utsetter nedstenging av 2G noen år mens bilene med 2G fases ut naturlig. Et annet alternativ er at EU innser tabben og endrer lovverket. Alt håp er enda ikke ute... :)
Nå vet jeg ikke hvordan lovverket er i Sverige, men i Norge er det sånn at selv om en bil selges med utstyr som ikke er påkrevd for typegodkjenningen så er det et krav at det skal fungere dersom det er fabrikkmontert. Alternativet her er jo å fjerne VOC, men hvem skal da ta kostnaden for dette?
Det er også solgt ikke-oppgraderbare biler som er typegodkjent med eCall fra andre merker, det blir litt mer spennende. Men det er uansett ikke helt uproblematisk at flere millioner biler i Europa mister funksjonalitet som redder liv. Jeg tror det kan bli en løsning der man utsetter nedstenging av 2G noen år mens bilene med 2G fases ut naturlig. Et annet alternativ er at EU innser tabben og endrer lovverket. Alt håp er enda ikke ute... :)