Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1579559
Som titeln råder så har jag ingen aning om hur jag går tillväga när det gäller min volvo s60 2014 d4 automat. Jag ber om ursäkt i förväg om tråden är lång men känns bättre att ge all den viktiga informationen i förhand, värt att notera kamremsbyte gjordes tillsammans med massa andra saker innan allt det här började så vet ej om det påverkar.

Det börjar för cirka 3 månader sen i mars där bilen upp till denna punkt inte har haft några problem förutom ett dött batteri när det va minus grader.
Men plötsligt när jag kör på vägen så börjar den balla ur totalt och man kan inte gasa, styrservon försvinner totalt, instrument panelen lyser som en julgran med diverse varningar samt att den blinkar in och ut som att man stänger av och sätter på bilen.

Det bestämdes då att vi behövde en ny generator så detta byttes ut men efter det så va sagan inte slut för nu vägrar bilen växla upp till 3-4 växeln. Den bara gasar upp som att man har den på neutral och bilen fortsätter gå upp i hastighet men ingeting växlar.

Så då fick vi det sagt till oss att vi behöver byta ut hela växellådan vilket vi gör, vi får tillbaka bilen den kör ok i 3 dagar tills jag sätter på farthållaren i motorvägen och så plötsligt var vi tillbaka på steg 1 igen där vi får upp varning om dstc, växellåda service, motorservice erfodras och låg batterispänning samt att bilen inte gasar överhuvudtaget.

Jag är ganska okunnig när det gäller bilar så är helt vilse vid detta tillfälle men fick det rekommenderat att jag kanske ska byta ut batteriet. Då det kan va den som är gammal och den dog i vintras samt att det hela tiden kommer upp varning om låg batterispänning men känns konstigt att den ska påverka växellådan på detta sätt?

Jag behöver verkligen hjälp och alla förslag ni kan komma med skulle vara jätte uppskattade.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: tänk på att skriva en beskrivande rubrik
av Krullan77
#1579579
Jag förstår det men bilen startar hyfsat snabbt och smidigt men kan det ändå va en sidoeffekt tro? Jag ska prova byta ut batteriet helt och hållet och se, har tyvärr inte mycket annat och göra.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1579581
Är det en Volvoverkstad som sa att ni behövde byta hela växellådan? Nåväl...

Jag hade börjat med att läsa ut felkoder med Volvos VIDA om detta inte är gjort, men det är som sagts tidigare inte helt osannolikt att det är batteriet beroende på hur ofta ni stödladdar det.
av Krullan77
#1579582
Vi fick ut några felkoder däremot var detta förut, väntar fortfarande på att dom ska läsa om de på nytt idag men så här såg det ut iallafall
Bilagor
IMG_0362.png
IMG_0362.png (3.89 MiB) Visad 638 gånger
Handbroms v70n 2006

I min värld bytes slitna skivor alltid parvis[…]

2023 xc60 fälgar.

Tack, är villig å hålla med, mer […]

Tack för svaren. Volvo backade upp er ang&ari[…]

Absolut, dom sakerna sker. Men så överb[…]