Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
#1491479
lennarte skrev:Försökte släcka "servicelampan" i går kväll, funkar inte. Får 2 st "larm", både "Service erfodras" och "Batterivivå låg". Ska prova i förmiddag igen, "Batterininå låg" borde vara borta idag, eller måste man ta bort den "manuellt" först???. Provade enligt detta igår, men det blev aldrig något "ding"
Funk skrev: tor 16 okt 2014, 08:02 Samtliga modellvarianter med digitalt instrumenthus 13-
Under hela proceduren: Rör inga pedaler.
Sätt in nyckeldosan. Tryck en snabb gång på start-knappen. Radioläge.
Håll inne OK-knappen längst ut på blinkersspaken. Håll inne start-knappen. Håll inne de båda tills den gula I-symbolen börjar blinka. Släpp då OK-knappen. Instrumentet kvitterar med ett "ding" att nollställning har utförts. Släpp start-knappen.

/Thomas
För att ladda batteriet på bilen är det viktigt att du inte ansluter laddaren direkt till batteriets poler. Anslut plus till batteriet och jord till chassiejord, annars går man förbi bilens BMS och då vet den inte om att batteriet har laddats.

Service erfordras brukar vara ett felmeddelande och inte dags för service. Vad mer står det i displayen när den visas service erfordras?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
#1491493
svergie2 skrev:För att ladda batteriet på bilen är det viktigt att du inte ansluter laddaren direkt till batteriets poler. Anslut plus till batteriet och jord till chassiejord, annars går man förbi bilens BMS och då vet den inte om att batteriet har laddats.

Service erfordras brukar vara ett felmeddelande och inte dags för service. Vad mer står det i displayen när den visas service erfordras?
Då har jag lyckats släcka servicalanpan då....
Det står, som jag skrev "Service erfodras" och "Batterivivå låg".
Om jag lyfter av minuspolan någon timme så "nollas" kanske felkoderna. Jag hade på båda kabelskorna på batteriet, då borde ju minuskabeln vara samma som chassie jord. Eller är där något annat mellan? På båten har jag monterat en "batterimåtare" på minuskabeln sitter då en "shunt". Den är på bara 50A för detta är "bara" förbrukar batteriet. Det sitter något sådant på pluspolen på Volvobatteriet som jag trodde var till liknande. Fär ut och kolla på den nu när det börjar bli närmare 0° ute. Var -6° kl 06:00 i morse
Användarvisningsbild
av lennarte
#1491507
lennarte skrev:Då har jag lyckats släcka servicelanpan då....
Nej det har jag inte :-( :-(
svergie2 skrev:Service erfordras brukar vara ett felmeddelande
Det var felmedelande och det var för "Batterinivå låg" Det var borta i morse när jag startade, och körde en runda med den. Oljenivå mätaren i instrumentet visade Ok, så något rätt har det blivit i alla fall. Den visade nästan full och på (den nya) oljestickan var det mitt emellan strecken. Hällde i c:a 5,9 l så det ska vara rätt så :-D :-D
Lykades sedan ("YouTube") släcka service lampan. "Tid för service" tror jag det står.....
Servicen är i alla fall avklarad, och numera även avslutad :-D :-D Ska prata med henne om bromsklossar. Jag brukar (på våra bilar) byta när det är c:a hälften kvar, det är nog bara c:a ⅓ kvar på dessa. Kan vara mer bak, dom brukar vara (ibland) tunnare redan från början. Hade inte av hjulen, bara kikade "genom" fälgarna :x
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1491510
klacken skrev:BMS sitter på minuskabeln så funkar inte som karossjord
Det sitter "något" på både plus och minuskabeln vid batteriet, men det verkar "för klent" för att vara en "shunt". Men det är säkert någon övervakning. Den "varningen" för (låg batteri nivå) var (som jag skrev ovan) borta i morse. Körde en runda (en dryg mil), sedan lyckades jag släcka servicelampan och körde en runda till utan att det kom tillbaka :-o :-D
Användarvisningsbild
av svergie2
#1491622
lennarte skrev:
klacken skrev:BMS sitter på minuskabeln så funkar inte som karossjord
Det sitter "något" på både plus och minuskabeln vid batteriet, men det verkar "för klent" för att vara en "shunt". Men det är säkert någon övervakning. Den "varningen" för (låg batteri nivå) var (som jag skrev ovan) borta i morse. Körde en runda (en dryg mil), sedan lyckades jag släcka servicelampan och körde en runda till utan att det kom tillbaka :-o :-D
Grymt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
#1491867
Det är alltid skönt att få det att fungera som det ska.
Nästa steg är att byta bromsklossar och bromsvätska på den. Den har elektrisk handbroms, kan säkert "strula till" det. Men det tar vi då, det blir tidigast när hon ska ha bytt till sommardäck... :-) :-)
av skarj
#1523124
Kolla _noga_ så inte någon av axlarna fuktar olja ut slutväxeln, det behövs inte alls mkt för att få lagerproblem. Är det torrt brukar jag inte byta oljan, det är större risk att man får i fel nivå än att gammal olja skadar den.
[/quote]

Vilket/vilka lager får problem? Kommer problemen av låg oljenivå eller för att om det fuktar ut även kan komma in smuts?
Antar ju att det är tätningsbyte som bör göras om man ser att det fuktar, något mer förutom oljebyte? Är det vanligt att det fuktar? Vanliga miltal?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1543589
Har nu jag ovan nämda bil här igen. Nu när den lilla oljestickan fortfarande är ny (och väl infettad) var det "busenkelt" att byta olja och filter. Med motorn varm tog det inte 10 minuter :party: :-o. Värre är det med bromsklossarna bak. Klossarna har "tuggat" på slitkanten på skivan som är endast 7 mm (knappt) tjock. Beställt nya skivor och klossar. Har gett mig på dom elektriska oken. F-n vad det ser ut, tog loss ok och klossar. Lossade kabelanslutningen (tog batteriet från gräsklipparen) och "körde" motorn åt båda håll, ingenting hände. Motorn "gick" men kolven rörde sig inte. Kom då på (har aldrig jobbat med elektrisk handbroms) att kolven går bara utåt med elmotorn inte innåt (lågiskt egentligen). Försökte då pressa ln kolven men den sitter trots jag backar bak "motorplattan" med spärrnyckel och torks bits (funkade bra). Fick trycka tillbaka kolven med det verktyg jag "skruvar in" kolvarna på vanliga ok, utan elmotor. Det vissde sig att kolven var så långt ut att den "kantrat", bara den kom rätt i loppet så gick det lätt att få in den.
Några frågor om själva elmotorn, är det bara en elmotor i plastkåpan eller är där en växel också? Ser så ut och det skramlar förskräckligt. Går den i så fall att ta isär eller bara borra hål, trycka in fett, och sedan täta igen? Har inte tittat så noga på den ännu.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1543624
Skramlar den, gör dig själv en stor tjänst och byt ut den. Det är inte speciellt kul när den vägrar släppa (och det kommer ske, när det är sämsta tänkbara väder och klädsel)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]