Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jnney
#1541231
Hej! Jag är ute efter en v60 diesel med en budget på ca 120 000kr och har några funderingar. Hur stor är skillnaden på D3 och D4? När ska kamremmen bytas, stämmer det vid 15000 mil eller efter 10 år? Och om den är bytt nyss när ska den bytas igen, är det samma intervall då? Är det några fler dyra service som ska göras och vid vilka miltal? Vad bör jag tänka på när jag köper en begagnad v60? Jag har tänkt manuell utifrån att bilen troligtvis kommer ha gått mellan 15-20k mil när jag köper den och är rädd för att automatlåda ska börja krångla när miltalen börjar gå uppåt? Har sett vissa bilar med ganska låga miltal på typ 12k och andra med typ 20k för samma pris, bör man dra öronen till sig då? Jag vet lite vad man ska titta på men är absolut ingen bilmekaniker.
av Fred831
#1542998
Kan inte svara på alla frågor, men har haft två stycken V60 av denna generation och kan bara säga att det är en väldigt trevlig bil. Jag hade personligen undvikit möjligen de första årsmodellerna (2011 däromkring) och de när den nya VEA-motorn infördes (2015-2016) just för att slippa ev barnsjukdomar med de årsmodellerna.

Sen angående pris. Ofta får man vad man betalar för. Det är ju inte enbart miltal som styr pris, utan utrustning, om du köper privat eller via handlare mm. Sen är det alltid en risk ”tänk om säljaren säljer för att det är något lurt”, men det finns ju begagnatförsäkringar som kan hjälpa till där.

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]