Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av introzen
#1508546
Hej!

Vi köpte en XC60 2012 T5 (B4204T7) för lite mer än en månad sedan och har nu kört ca 250 mil med den.

Tjejen fick stopp igår efter att "Försämrad motorprestanda" dykt upp efter 30 mils färd. Hon säger att motorn betedde sig märkligt vid gaspådrag och att hon då stannade direkt varpå oljelampan tändes och hon stängde av motorn. Jag ringde bärgare som fick komma och hämta henne och nu när bilen är hemma igen har jag fyllt på olja då stickan var snustorr (bilen ska ha varit nyservad med olja och filter när vi köpte den).

Jag vågar knappt starta motorn i rädsla om att den ska skära (det har hänt oss en gång förut nämligen), men jag har ändå provstartat den efter att ha fyllt på olja och tycker att den låter mer som en diesel än en bensinmotor. Det ryker också ur oljestickan efter att ha haft motorn igång i ca 15 sekunder.

Hittade en felkod som var en feltändning i cylinder 2, annars ingenting. Efter att ha provstartat motorn har den inga nya felkoder, inga lampor lyser, men ljudet av motorn låter i mitt tycke inte som den ska.

Är det någon som varit med om liknande eller har någon teori om vad det kan vara? Och vågar man ens provköra bilen nu efter att ha fyllt på olja? Tänker att så länge inte oljelampan lyser borde väl pumpen fungera?

Jag tycker det är märkligt att det inte ligger några felkoder mer än en feltändning.
#1508551
Köptes bilen via ett företag? Om du gjorde det så ska du sluta pilla, och reklamera till företaget.

Köpte du bilen privat? Om du gjorde det, vad skrev i avtalet? Avtalades köplagen bort? Om inte, reklamera till köparen.
#1508584
Lobocut skrev:Köptes bilen via ett företag? Om du gjorde det så ska du sluta pilla, och reklamera till företaget.

Köpte du bilen privat? Om du gjorde det, vad skrev i avtalet? Avtalades köplagen bort? Om inte, reklamera till köparen.
Bilen är köpt via företag. De lämnade garanti på motor och växellåda i 200 mil eller 3 månader. Efter att ha googlat inser jag att man har rätt att reklamera köpet oberoende av vad för garantier bilhandlaren har lämnat, så det tänker jag nu göra. Tack så mycket!
#1508587
@introzen, Hur fungerar det att bara häva det sådär?
#1508590
Micce1980 skrev:@introzen, Hur fungerar det att bara häva det sådär?
Jag har aldrig tidigare gjort det, men det jag gör nu är att jag först skriver ned hela händelseförloppet i ett dokument som jag kommer att fortsätta komplettera med nya händelser. Såna här tvister kan bli långvariga, så jag tänker att man vill underlätta för minnet och för eventuellt tvist i domstol genom att notera allt som sker under tidens gång.

Därefter kommer jag att skriva ett mail till bilhandlaren och åberopa konsumentköplagen med önskemål om att häva köpet helt och hållet, samt få ersättning för alla utgifter som härletts av felet, t.ex. bärgningen.

Hur det går sedan får vi väl se, men förmodligen kommer bilhandlaren inte att gå med på att köpet hävs och då blir det väl först ett ärende hos ARN och därefter rättstvist.
#1508591
Bilfirman har dock rätt att försöka åtgärda felet först innan du kan kräva att det hävs.
#1508634
introzen skrev:Bilen är köpt via företag. De lämnade garanti på motor och växellåda i 200 mil eller 3 månader. Efter att ha googlat inser jag att man har rätt att reklamera köpet oberoende av vad för garantier bilhandlaren har lämnat, så det tänker jag nu göra. Tack så mycket!
Står rätt tydligt här https://www.konsumentverket.se/for-fore ... av-fordon/ vad som gäller
#1508645
Ja, går de med på det så klart värt at fråga men ja man får vara beredd på att de vill laga det :-) Meddela hur det går
#1508827
Skapade själv en tråd då våran XC60 t5 samma motor och årsmodell har börjat dra mycket olja. Troligtvis är det bakre packboxen på min bil.

Återkom gärna med var det är läckage om verkstaden ger dig den informationen.

/Mikael
XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visat symbol att […]

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]