Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lobocut
#1500566
Jag penslar alltid på underredsmassa på detta ställe, i förebyggande syfte, i samband med att jag byter hjul inför sommaren/vintern. Sprutar även på vanligt rostskydd på bakvagn och framvagnen. Är smidigt att ta detta i samband med att man byter hjul, man bör även titta på hur slitna skivor och klossarna är.
av dannesk
#1500573
Lobocut skrev:Jag penslar alltid på underredsmassa på detta ställe, i förebyggande syfte, i samband med att jag byter hjul inför sommaren/vintern. Sprutar även på vanligt rostskydd på bakvagn och framvagnen. Är smidigt att ta detta i samband med att man byter hjul, man bör även titta på hur slitna skivor och klossarna är.
Penslar du underredsmassa på lacken på skärmkanterna?? Då är det ju bättre att foliera på dessa ställen så slipper det se så illa ut om du slabbar med underredsmassa.
av Lobocut
#1500579
dannesk skrev: fre 27 maj 2022, 20:57
Lobocut skrev:Jag penslar alltid på underredsmassa på detta ställe, i förebyggande syfte, i samband med att jag byter hjul inför sommaren/vintern. Sprutar även på vanligt rostskydd på bakvagn och framvagnen. Är smidigt att ta detta i samband med att man byter hjul, man bör även titta på hur slitna skivor och klossarna är.
Penslar du underredsmassa på lacken på skärmkanterna?? Då är det ju bättre att foliera på dessa ställen så slipper det se så illa ut om du slabbar med underredsmassa.

Ja, det är inga problem. https://www.wurth.se/produkter/kemi/und ... redsskydd/#/

Kanske kan funka med foliera, men ser det inte som troligt. Detta eftersom det är ett rätt utsatt område, som blästras med sten, grus och sand.
av dannesk
#1500586
Lobocut skrev:Ja, det är inga problem. https://www.wurth.se/produkter/kemi/und ... redsskydd/#/

Kanske kan funka med foliera, men ser det inte som troligt. Detta eftersom det är ett rätt utsatt område, som blästras med sten, grus och sand.
Det måste ju se ruskigt skabbigt ut att pensla skärmkanterna med underredsmassa och hopplöst att tvättta bilen om man drar svampen över skärmkanten? Har du nån bild hur det ser ut?
Folie funkar utmärkt som stenskottsskydd då det är själva vitsen med produkten. Mina bakre skärmkanter är folierade och är fullt skyddade och folien syns inte.
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
av orvar11
#1500597
hemskt dåligt på en så ny o dyr bil min v70-06 ser ny ut jämfört med xc60n
men vad gör jag vill inte kladda själv, väntar till det ser för jävligt ut o byter skärmar?
av dannesk
#1500608
Köp nya skärmar, lacka dom, foliera kanterna och montera dom på bilen så kommer du inte få problem igen. Har en kollega som bytte på sin my11 av precis samma anlendning.
av Erik Å
#1500654
Egentligen vill jag inte göra reklam för biltema men deras underredsmassa 36-2410 går att måla med pensel som vilken färg som helst och blir slät mattsvart när den stelnat.
Går utmärkt att maskera med maskeringstejp för att få en snygg avslutning bara man drar bort tejpen innan massan stelnat helt.
Men först måste förstås all rost bort. By the way, epoxy är outstanding som rostskyddsgrund.. :-)

Märkligt att volvo glömt hur man gör fungerande rostskydd, de äldre bilarna har ju innerskärmarna utdragna så de skyddar den invikta skärmkanten..
Men folk med kunskap går väl i pension :-D
av dannesk
#1500656
Man lägger inte underredsmassa på synliga plåtytor som skärmkanter där använder man stenskottsfilm annars blir det A-traktor stuk. Är lacken redan skadad och rostig så åtgärdar man det, lackar och sedan applicerar stenskottsfilm på ytorna.
av Erik Å
#1500657
dannesk skrev: lör 28 maj 2022, 22:41 Man lägger inte underredsmassa på synliga plåtytor som skärmkanter..
Haha, det beror på om man prioriterar funktion över kosmetik eller tvärtom :-D
Man lägger förstås gränslinjen precis mitt på "rundningen" så syns inte underredsmassan om man inte lägger sig på marken och tittar uppåt :P
Gör som ni vill :-)
av Volvo2021
#1500687
Är det nån som vet om rost i skärmkanter och lacksläpp/blåsor är vanligt på V70 (2008-2016) samt V60 (2011-2018) också? V60 CC (gamla) måste väl klara sig bättre, åtminstone på skärmkanterna?

Bilen klagar hela tiden på låg batter[…]

Tack, ska kika. Försökt rikta in mig mot[…]

Volvo 340 orange motorlampa

Enligt den nedärvda erfarenheten är thin[…]

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]