Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av x74
#1481460
Klart jag märkte skillnad direkt, motorn blev ju varm direkt. Innan bytet var jag tvungen att köra utan kupe värme för att den skulle ha någon chans att nå normal temperatur. Huset kosta 1200kr
av kievY
#1481470
@x74, Kikade idag, det verkar inte så svårt.. bara få av insuget och så är termostaten där. Var det mycket vätska du förlora?
Jag får ju värme ganska fort i kupén märker jag, men att nå 90 grader på vattnet tar tid och kör jag i stan eller landsväg så kan den sjunka.. men kör jag säg 20 min i sträck så får jag upp tempen och då håller den sig där utan problem. Men annars får jag hjälpa till med värmaren.
av kievY
#1483258
Var förbi Volvo verkstaden och fråga vad det skulle kosta att byta termostaten. Jag fick ett pris på 7000 kr för byte... jag tappade hakan och vände. Själva huset kostar 1300 kr, och är en ny uppdaterad variant. Men vad som är ändrat kunde jag inte få svar på.
av kievY
#1483301
Ja, det var vad tekniker fick fram när han kollade i datorn.
Jag kollade med försäkringsbolaget och de gav mig en självrisk på 5000 kr, men då vill de ha underlag att termostaten är dålig och behöver bytas och då ska ju bilen felsökas etc hos Volvo vilket jag inte är så sugen på. Så till våren/sommaren ger jag mig på ett byte eller kollar med en mindre verkstad vad de tar.
av kievY
#1486011
Vet någon hur klamman till röret sitter? Röret som går till insuget. Är det någon hake/spärr man ska lossa på?
B44E429D-1299-4A83-A6C1-45F70BDB4DA2.jpeg
B44E429D-1299-4A83-A6C1-45F70BDB4DA2.jpeg (3.31 MiB) Visad 613 gånger
CC2BDC80-DD39-4400-8E7E-1F0830110143.jpeg
CC2BDC80-DD39-4400-8E7E-1F0830110143.jpeg (3.46 MiB) Visad 613 gånger
8568A286-E485-4249-A1D6-F5A737CDD191.jpeg
8568A286-E485-4249-A1D6-F5A737CDD191.jpeg (3.95 MiB) Visad 613 gånger
Användarvisningsbild
av theodorkalin
#1486018
Bänd vid någon av prickarna så ska låsningen släppa
Screenshot_20220127-212644.jpg
Screenshot_20220127-212644.jpg (52.61 KiB) Visad 608 gånger
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk

av kievY
#1486024
Ok tack. Ska prova imorgon. Tänkte försöka byta termostaten men förstod inte hur låsningen sitter/fungerar och fick ge upp.
av kievY
#1486187
Efter ett antal timmar i garaget är termostaten bytt. Det tog lite tid att försöka förstå hur man ska riva etc.
Fyllde på med vätska, lät det rinna undan, fyllde på till max och tog en provrunda. Tempen steg fint full värme i bilen. Efteråt ser jag att nivån är precis på min, och att den stora grova slangen som går till kylaren är kall. Ska den vara ljummen eller kall? Ska fylla på med mer vätska imorgon och ta en längre tur. Kan man ha fortfarande luft? Eller något annat som kan vara trasigt?
A4BE8C4D-204D-495C-9194-8149053962A0.jpeg
A4BE8C4D-204D-495C-9194-8149053962A0.jpeg (3.99 MiB) Visad 572 gånger
FAEAE0F0-2BAE-415E-AD4D-22DC17654C59.jpeg
FAEAE0F0-2BAE-415E-AD4D-22DC17654C59.jpeg (3.82 MiB) Visad 572 gånger
av kievY
#1486316
Uppdatering, fyllt på med kylarvätska och kör en sväng så nu blev alla slangar varma och allting. Däremot märkte jag att precis när digitala tempvisaren i bilen är på mitten, och man motorbromsar/släpper på gasen så kan det hoppa ner ett steg till precis under strecket.. nu vet jag att visaren är bara ett riktmärke men irriterade att den sjunker. Är den på mitten och man belastar motorn typ 5 min så behåller den sig på mittstrecket, är väl just i början den "vandrar" lite.

Hur snabbt ska annars bilen nå 90 grader vid plusgrader vid lugn körning? 5 km? 1 mil?

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]