Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1484914
Hej.
Har ovan nämnda Volvo som idag har rullat ca 5500 mil.
Den är servad enligt boken.
Dock har motorlampan tänds 4 gånger och varje gång har det vara antingen bakre eller främre Lamdasonden som varit trasig. Har gjort servicen på både Bilia Nacka och Upplands Motor numera Volvo Cars i Hammarby där de då bytt ut den trasiga Lambdasonden.
Varje gång jag frågat verkstaden varför detta fel uppstår så har motfrågan varit om vi kör mycket på el = bara kortare sträckor runt hemmet. Lösning tycker då Volvo-verkstaden är att köra mer och oftare på bränsle = kör 4WD eller POWER.
Min fråga är om någon annan har haft samma problem?
Jag anser att om man har en hybrid bil som även är en miljöbil så skall den klara av att köra på det bilen själv ställer in sig på (växlar automatiskt mellan disel / el).
Jag anser att detta är ett tillverkningsfel från start och Volvo borde då hitta en lösning för att kostnadsfritt åtgärda grunden till problemet - vad det nu kan vara. Så att man kan köra som vanligt utan att vid varje start behöva trycka på antingen 4WD eller POWER.
Om fler upplever detta problem och har fått likande svar från Volvo så borde man kanske tipsa någon motortidning som i sin tur ställer frågan direkt till Volvo varför man låter miljöbilar rulla med denna typ av fel utan att fixa ett åtgärdsprogram. I princip rekommenderar ju Volvo att man kör mer på disel = ökar utsläppen.
Har någon ett tips in på Volvo som man skulle kunna lyfta detta problem till.
Tacksam för svar.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]