Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xile
#1476233
Går det att lyfta ur startbatteriet för att ladda det utanför bilen?

Eller ballar systemet ur sen när man kopplar på batteriet igen?

Tänker att man får lyfta ur batteriet och låsa dörren med nyckeln isåfall.

Bor i lägenhet, därför denna omständighet.

V60 CC, MY17


Senast redigerad av 1 xile, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av js1
#1476234
Vet inte hur BMS reagerar när man laddar utanför bilen.
Användarvisningsbild
av xile
#1476261
js1 skrev:Vet inte hur BMS reagerar när man laddar utanför bilen.
Det är lite det jag funderar på också, har inte möjlighet att ladda i bilen, annars hade jag gjort det.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av frasse4
#1476276
BMS kommer ikapp efter några starter så det är inga problem
av EPR
#1476281
frasse4 skrev: sön 28 nov 2021, 20:52 BMS kommer ikapp efter några starter så det är inga problem
Intressant, och Bilia vill ha betalt för att kalibrera BMS om man betalar för att de ska sätta in nytt batteri. :P
Användarvisningsbild
av xile
#1476295
EPR skrev:
frasse4 skrev: sön 28 nov 2021, 20:52 BMS kommer ikapp efter några starter så det är inga problem
Intressant, och Bilia vill ha betalt för att kalibrera BMS om man betalar för att de ska sätta in nytt batteri. :P
Jadu, dom mjölkar väl så gott det går Bild

Hittade en video på Youtube om hur man resettar BMS, det vill man göra när man stoppar i batteriet efter laddning då antar jag?



Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

av EPR
#1476307
xile skrev: sön 28 nov 2021, 22:26
EPR skrev:
frasse4 skrev: sön 28 nov 2021, 20:52 BMS kommer ikapp efter några starter så det är inga problem
Intressant, och Bilia vill ha betalt för att kalibrera BMS om man betalar för att de ska sätta in nytt batteri. :P
Jadu, dom mjölkar väl så gott det går Bild

Hittade en video på Youtube om hur man resettar BMS, det vill man göra när man stoppar i batteriet efter laddning då antar jag?



Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
Grym video, det ser ju busenkelt ut!
Användarvisningsbild
av xile
#1476313
EPR skrev:
xile skrev: sön 28 nov 2021, 22:26
EPR skrev: Intressant, och Bilia vill ha betalt för att kalibrera BMS om man betalar för att de ska sätta in nytt batteri. :P
Jadu, dom mjölkar väl så gott det går Bild

Hittade en video på Youtube om hur man resettar BMS, det vill man göra när man stoppar i batteriet efter laddning då antar jag?



Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
Grym video, det ser ju busenkelt ut!
Ja verkligen!

Känns ju skamligt att Bilia tar betalt för en sån enkel grej!

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av xile
#1478263
Uppdatering 2 veckor efteråt. Jag laddade aldrig batteriet, testade endast att resetta BMS.

Efter reset så fungerar allt igen, till och med Start&Stopp som inte fungerat på väldigt länge!
Dieselvärmare kan nu startas utan problem via VoC och jag har inget felmeddelande i instrumentpanelen om att det är låg batteri spänning!

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk


av Henkan
#1478338
Jag hade också problem med BMS för något år sedan. Generatorn slutade ladda 10-15 sekunder efter start. Följdfel blev förstås låg batterispänning, problem med värmare och ingen start/stopp. Jag nollade BMS och allt började funka. Senare bytte jag batteri för bilen började bråka igen och då hjälpte det inte med BMS-tricket. Köpte nytt AGM hos Biltema och det gamla EFB stod i garaget och skrattade åt mig. Jag satte det i båten som startbatteri till en 5.7 liters V8 som kräver ett kraftigt batteri och det har funkat två säsonger nu.
Volvo verkar kinkiga på batterier.
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!