Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dieselvolvo
#1470260
Har en v60 classic (18) och undrar: Vet någon om det finns någon lämplig plats i kupén/bagaget, att koppla in en laddare på? Har på tidigare bil skruvat på en Ctek snabbanslutning, på batteriet i bagaget, och sedan haft laddaren i kupéfläkt-uttaget fram....smidigt att få batteriet laddat, samtidigt som man sätter i motorvärmarsladden👍
av EPR
#1470460
CTEK har adaptrar för att koppla in laddaren i bilens cigguttag, men har aldrig testat själv så kan inte säga om det fungerar. Borde dock göra det.
av Henkan
#1470463
Cigguttaget under jalusiluckan är inte aktivt när bilen är avstängd, samma under armstödet. De vaknar när man startar bilen eller värmaren.
av Rådlös
#1470518
Jag antar att du har ett elintag för motorvärmare och kupéfläkt? Du nämner det i alla fall. Då är ju det bästa att komplettera det med en batteriladdare i det värmesystemet. Allt är "skräddarsytt" för att passa i din bil. Och i dom "moderna" systemen skall man absolut inte göra några egna installationer eller fulkopplingar. Dom anpassade batteriladdare som passar ditt värmesystem har samma funktioner som Ctek och andra smartladdare.
Du nämner att ansluta i bagaget. Tänk då på risken för spänningsfall om du skall leda ända fram till motorrummet. Batteriladdning handlar i vissa lägen om decimaler av volt. Det kan bli avgörande om ditt batteri i framändan på bilen blir laddat eller inte.
av Dieselvolvo
#1470569
Har uttag Ja, och har tidigare dragit snabbkontakt under matta och baksäte, ut till batteriet, och det fungerade utmärkt. Men då satt ju batteriet i bagaget.
Vet att det finns Calix egna laddare, men det är inte aktuellt pga dess pris, utan vill kunna använda den Ctek'en jag redan har.
Tack, det hade jag faktiskt inte en tanke på!
Givetvis är det bäst att koppla direkt på batteriet, men jag vill ju göra det så enkelt för mig som det går, då jag inte vet hur jag ska komma in i kupén med snabb-kabeln....finns det genomförningar utöver den till kupéuttaget?
av dannesk
#1470588
Dieselvolvo skrev:Har uttag Ja, och har tidigare dragit snabbkontakt under matta och baksäte, ut till batteriet, och det fungerade utmärkt. Men då satt ju batteriet i bagaget.
Vet att det finns Calix egna laddare, men det är inte aktuellt pga dess pris, utan vill kunna använda den Ctek'en jag redan har.
Tack, det hade jag faktiskt inte en tanke på!
Givetvis är det bäst att koppla direkt på batteriet, men jag vill ju göra det så enkelt för mig som det går, då jag inte vet hur jag ska komma in i kupén med snabb-kabeln....finns det genomförningar utöver den till kupéuttaget?
Du har en genomföring som sitter bakom handsfacket och du ser det om du tar bort plasten över torkarbrunnen. Om du har automatlåda så kan du använda gummigenomföringen som sitter där kopplingspedalen ska sitta och den kommer ut precis bakom batterilådan.
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]