Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoold
#1465203
Jag har provkört totalt 4 st S/V60, och på två av dessa så var ac trasig, varav en gick sönder under provkörningen.

Bilarna var ej gamla, utan 2015-2018, och hade inte gått överdrivet många mil heller.

Tittar jag på KVD så hittar jag två st V60 CC med trasig Ac.

Är detta så vanligt med att ac havererar?
Vad är det som går sönder?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1465204
Vanligt vet jag inte...
Min är 2017 och har gått nära 15000 mil utan AC-problem, kyler riktigt fint även i sydeuropeisk högsommarvärme.
av Ceska
#1465295
Vet inte vad du menar med haveri men att det kan strula någon styrmanick till kompressorn är högt troligt, och dess värre är att man lagar inte saker längre utan byter ut hela komponenten istället.
av Ceska
#1465313
Som jag nämnde tidigare iom högre krav på utsläppen alla system som påhängda runt motor har också utvecklats för att minimera effetktbehovet osv, däremot tillkommer en hel del elektronik som sköter detta. Kort sagt jo mer prylar desto större chans att det kommer att strula.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1465334
Volvoold skrev: tor 23 sep 2021, 11:01
Perra83 skrev:Har rätt många 60-bilar i min närhet och ingen har sagt någonting om ACn.
Finns det några vanliga fel som ni upplevt, tex lack/rost eller annat?
Ja jag har haft rost bakom dörrhandtagen på förarsidan och att lacken bubblar sig vid handtaget på bagageluckan. Att det är skav från handtaget på bakluckan är rätt vanligt.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1465344
Perra83 skrev: tor 23 sep 2021, 12:42
Volvoold skrev: tor 23 sep 2021, 11:01
Perra83 skrev:Har rätt många 60-bilar i min närhet och ingen har sagt någonting om ACn.
Finns det några vanliga fel som ni upplevt, tex lack/rost eller annat?
Ja jag har haft rost bakom dörrhandtagen på förarsidan och att lacken bubblar sig vid handtaget på bagageluckan. Att det är skav från handtaget på bakluckan är rätt vanligt.
Finns en åtgärd från Volvo där de justerar handtaget.
Detta gjordes på min bil då det började bubbla vid handtaget efter en tidigare reparation efter en olycka.
Vet inte riktigt vad de gör, men antar att något läggs mellan lack och list.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1465350
fjohan82 skrev: tor 23 sep 2021, 13:07
Perra83 skrev: tor 23 sep 2021, 12:42
Volvoold skrev: tor 23 sep 2021, 11:01

Finns det några vanliga fel som ni upplevt, tex lack/rost eller annat?
Ja jag har haft rost bakom dörrhandtagen på förarsidan och att lacken bubblar sig vid handtaget på bagageluckan. Att det är skav från handtaget på bakluckan är rätt vanligt.
Finns en åtgärd från Volvo där de justerar handtaget.
Detta gjordes på min bil då det började bubbla vid handtaget efter en tidigare reparation efter en olycka.
Vet inte riktigt vad de gör, men antar att något läggs mellan lack och list.
Vet inte om just den åtgärden är gjord på min eller om det inte hjälpte. Nu ser jag att det är monterat som en gummilist mellan lacken och handtaget. Tredje gången gillt får vi hoppas på. Men så kan de va, nån gång får man måndags exemplar.
Ja just min motor har börjat ta kylvatten (typiskt efter egr fix kampanj) och läcka olja uppe vid ventilkåpan efter 10700mil D5 VEA motor. Blir två självrisker på vagnskadeförsäkringen på 2 * 5500kr hos Volvia.
Köpråd V60 etanol

Är de inte bytta så välj annat exe[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]