Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av d99fish
#1464126
MartinS skrev:Det finns en avrinning i varje hörn av ”hängrännorna”, dom i framkant ser man om man bara öppnar luckan. Det det låter som det är stopp i en eller flera av dom. För att komma åt ”utloppen” till avrinningarna i fram behöver du ta bort torkararmarna och sedan plasten vid ”torkardiket”. Oftast blir det stopp i just utloppen men teoretiskt man det ju sätta igen vid hålen i fram/bakkant där uppe, eller i slangen.
Hehe, vid tiden du skrev detta igår så var jag i garaget och upptäckte precis detta, såg hålen och körde rengöring med hjälp av trimmer tråd, provhällde sedan och det rann rakt igenom. När jag öppnade luckan första gången så stod det vatten hela vägen upp i den kanalen på vänster sida, så det är helt klart det som varit problemet och nu verkar det rinna. Tack för hjälpen iallafall! Det verkar för övrigt som att de kortat ner det staget som du kapat, iallafall på min bil som är 2014, de ser inte alls ut att gå lika långt fram som på din bil!

Mvh Jimmy
av d99fish
#1464127
TommyP86 skrev: tor 16 sep 2021, 22:35 Glöm inte prova att trycka ut frontrutan inifrån, hela vägen. Otroligt vanligt med lös ruta.
Tack för tipset! Jag lyckades dock konstatera med vattenslang att det var takluckan (visade sig vara ett av dräneringshålen), jobbade mig upp längs med rutan och railsen till takluckan och det började läcka först när jag kom till takrutan.

Mvh JImmy
Användarvisningsbild
av MartinS
#1464131
d99fish skrev:
MartinS skrev:Det finns en avrinning i varje hörn av ”hängrännorna”, dom i framkant ser man om man bara öppnar luckan. Det det låter som det är stopp i en eller flera av dom. För att komma åt ”utloppen” till avrinningarna i fram behöver du ta bort torkararmarna och sedan plasten vid ”torkardiket”. Oftast blir det stopp i just utloppen men teoretiskt man det ju sätta igen vid hålen i fram/bakkant där uppe, eller i slangen.
Hehe, vid tiden du skrev detta igår så var jag i garaget och upptäckte precis detta, såg hålen och körde rengöring med hjälp av trimmer tråd, provhällde sedan och det rann rakt igenom. När jag öppnade luckan första gången så stod det vatten hela vägen upp i den kanalen på vänster sida, så det är helt klart det som varit problemet och nu verkar det rinna. Tack för hjälpen iallafall! Det verkar för övrigt som att de kortat ner det staget som du kapat, iallafall på min bil som är 2014, de ser inte alls ut att gå lika långt fram som på din bil!

Mvh Jimmy
Va skönt att det löste sig!

Man har säkert modifierat luckorna sedan jag hade problem med detta, det var 2011 jag upptäckte det på min MY09, då var det ett relativt nytt problem för Volvo, det var min bil och en i Norge som råkat ut för detta, så den blev lite av en försöksbil i sammanhanget för att hitta en lösning på problemet. Den snabba lösningen var ju att kapa klackarna men sedan ändrade man säkert detta i produktionen precis som du observerat.
av carlssont
#1489695
@d99fish,
Informativ tråd! När jag satte mig i vår xc60 2016 i morse var det helt blött på golvmattan på passagerarsidan och jag kunde följa läckaget längs a-stolpen upp mot takluckan, misstänker att jag har råkat ut för samma problem som du beskrev. Du/ni har möjligtvis inte någon bild att dela på dräneringshålen eller enklare instruktioner för rengöring av dessa? Tacksam för hjälp!
Mvh Tobias
Användarvisningsbild
av MartinS
#1489723
carlssont skrev:@d99fish,
Informativ tråd! När jag satte mig i vår xc60 2016 i morse var det helt blött på golvmattan på passagerarsidan och jag kunde följa läckaget längs a-stolpen upp mot takluckan, misstänker att jag har råkat ut för samma problem som du beskrev. Du/ni har möjligtvis inte någon bild att dela på dräneringshålen eller enklare instruktioner för rengöring av dessa? Tacksam för hjälp!
Mvh Tobias
Öppna soltaket fullt så kommer du se två små hål i framkant av öppningen, en på varje sida. Antagligen är det stopp i den på passagerarsidan, antingen upp i rännan eller i "utloppet" under torkardiket. Titta först hur det ser ut.
av tbkarlsson
#1496292
@MartinS Finns det möjlighet att du kan dela bilderna, och/eller pdf-dokumentet ang detta igen på något sätt?

Har kommit över en XC60 i fint skick, men som tydligen hade samma problematik som flera andra beskrivit här (såpass illa att förstärkaren under passagerarsätet lagt av), och hänger inte riktigt med vad för detaljer man skulle justera och kapa osv för att lösa detta...

Vore väldigt tacksam!
Användarvisningsbild
av MartinS
#1496304
Kontakta mig via PM så kan jag skicka över dom @tbkarlsson .

Någon som vet var man kan lägga dom så de finns kvar och kan laddas ner av andra? Här verkar bara gå att bifoga bilder.
Användarvisningsbild
av MrMorsi
#1521965
Äger Xc60-13 och har ett problem med att det droppar lite vatten (höger sida vid b-stolpe) i samband med automattvätt, har givetvis säkerställt att alla fönsterrutor är stängda ordentligt.

Det är tydligen från takluckan som orsakar problem. Yttre sida av takluckan (höger sida) verkar som gummilist/ tätningslist som sitter runt hela plåten som har lossnat/ tappat fästet helt enkelt.

Skall man försöka ”limma fast” på något sätt?
Bra lösning på det problemet tas gärna emot samt förslag på lim?

Tack på förhand!
Bilagor
9.jpg
9.jpg (278.67 KiB) Visad 354 gånger
8.jpg
8.jpg (346.38 KiB) Visad 354 gånger
7.jpg
7.jpg (179.93 KiB) Visad 354 gånger
6.jpg
6.jpg (212.97 KiB) Visad 354 gånger
5.jpg
5.jpg (138.21 KiB) Visad 354 gånger
4.jpg
4.jpg (63.23 KiB) Visad 354 gånger
3.jpg
3.jpg (219.64 KiB) Visad 354 gånger
2.jpg
2.jpg (146.06 KiB) Visad 354 gånger
1.jpg
1.jpg (303.9 KiB) Visad 354 gånger
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]