Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoold
#1455581
Hej. Jag undrar om någon har erfarenheter av ovan nämnda motorer i V60 och med manuell eller automatlåda.

Det avser motorer i VEA-utförande. 150 och 190 hk.
Jag har läst här i forumet, att det gjordes nån förbättring men förbättrad EGR-kylning från ca 2017.
Mycket tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1455586
Jag har haft min V60 D4 aut. i 4,5 år/13900 mil.
Den drar ingen olja, inget vatten, inga EGR-problem, inget balansaxel-oljud...

Dock har den varit inne på Volvos återkallelser, men jag har inte märkt av någon skillnad på bilen före/efter detta.

Den bara snurrar på.
av Buckshot
#1455630
Jag har en 2017 BSR D4 aut. Jag har haft den sen mars 2020 från 1700mil till idag 4400mil. Lite ryckningar som försvann efter återkallelse, annars ingenting.
av Volvoold
#1455633
Buckshot skrev:Jag har en 2017 BSR D4 aut. Jag har haft den sen mars 2020 från 1700mil till idag 4400mil. Lite ryckningar som försvann efter återkallelse, annars ingenting.
Vilka motorer omfattades av den återkallelsen?
av whooSICK
#1456473
Jag har haft en V60 CC MY17 D3, automat i lite mer än ett år hade 20k mil. Körde lite över 3,5k mil i den och fick fixa igensotade EGR ventil, i samband med det bytte även kylaren. Ventilkåpan fick tätas om för den började läcka olja, balansaxlar fixades med, så jag gick typ genom alla typiska problem för denna motor. Den drog lite olja men inga jättemängder (i mitt tycke iaf), ca. 0.5l / 1k mil. Byte automatolja i lådan med. Riktigt bra motor (jag hade nog måndagsexemplar) med mycket kraft och bra potential. Det är inte samma motor som vanliga D3 i V60 utan det är nedtrimmad D4 (har dubbla turbo osv), snål är den också blandad var runt 0.6l. Den nya lådan är också rätt nice, men växlingen mellan 1,2,3 kunde vara rätt ryckigt i vissa situationer t.ex. kö.
av dieselputte
#1456506
Jag har sedan 3 månader en V60 D3 MY 18 (aut) som vi nu kört c 500mil varav c 200 senaste veckans bilsemester runt i Norrland. Är nöjd med förbrukningen som denna vecka legat på 0,47l/mil landsväg 90km/h mätt vid tankning (Färddatorn visar 0,48) . Hoppas slippa allt mölja folk har haft med EGR etc, bilen har bara gått c2700mil trots 3,5 år , enda positiva med Corona, förre ägaren, en trafikskola, körde bara 200mil från dec 2019 till dec 2020. Trafikskatten är bara 1259kr , klart lägre än gamla V50 2.0d som kostade runt 3200kr/år.

Är jätte nöjd med D3 motorn och bilen i sin helhet. Har ännu inte lyckats läsa av oljenivån trots att jag körde typ 30mil, stannade aviserad tid, den ser likadan ut i menyn hela tiden.
av whooSICK
#1456507
Olja läses av genom att sätta på tändningen (genom att hålla i start knappen i typ 3 sekunder utan att trycka in bromspedalen) och sedan navigera till oljenivå med färddator. Problemet är bara att den digitala "oljestickan" visar bara 3 nivåer (även om det ser ut som att den har typ 6 nivåer) för de flesta så kommer det att stå OK, sen så kan man få LÅG om den drar olja och då måste man fortsätta att köra tills man får ett meddelande om att man ska fylla på med 0.5L olja (för mig tog det ungefär 3 veckor från att jag först observerade LÅG tills jag har fått meddelandet), mest sällsynt är nog ÖVER man får det endast om man fyllt på för mycket.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1456516
Strax kört 7k mil med min (13k ->20k). Förutom vanlig service/slidetaljer så har det bytats balansaxelpaket (2x) och kylarfläkt med styrdon.
EGR-systemet har satt felkoder vid några tillfällen, har hitintills gått o nollat efter lite smörja och tvånsgskörning av manöverdonet, får väl byta/göra rent vid tillfälle.
Maskinen tar 1L olja/1000 mil och har gjort så sen jag tog över den.

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]