Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jockeswe
#1450199
Bytte olja på min v60 D4 2016 idag. Visar ju sig när jag väl tappat ut all olja och fyllt på med ny svindyr olja att filtret satt ju inte alls på övre delen av motor utan under.. Och inte hjälpte det att jag hade med min nyinköpta 36mm hylsa för att kunna lossa allt :-)

Var bara att skruva ihop allt. Jag har en 86mm "kopp" från biltema för att kunna lossa den typen av filter men den var ju hemma såklart.

Till saken hör att bilen är fullservad men detta är ett extra oljebyte då bilen stått ett tag och vi kommer köra mycket under semestern.

1) Ska jag låta allt vara. Dvs ny olja men gamla filtret sitter

2) ta loss det gamla filtret - utan att lossa på oljepluggen? Man lossar ju först på tappskruven på filterkoppen. Kommer det ut mycket olja? Kan jag hälla tillbaka den olja som kommer ut?

Vad tycker ni?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1450208
Hade bara låtit det vara så och varit nöjd med att det är väldigt mycket ny olja i spisen :)
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
av berrabus
#1450242
Det var en variant på oljebyte jag själv aldrig ens funderat på :)

Eftersom det är ett extra oljebyte hade jag kört vidare med det gamla filtret.
av jockeswe
#1450264
Jag har ju nytt filter liggandes. Problemet var ju bara att igår när jag bytte oljan så insåg jag ju först när oljan var bytt att jag inte kommer att få loss oljefiltret.

Så jag kan ju byta filtret idag.. Om det är värt det och om det går utan att tappa ur all olja..
Användarvisningsbild
av frasse4
#1450266
Filtret sitter ju efter oljepumpen så det är väl inte värre att byta filtret med olja i sumpen eller ej
Storlek på Skivor/bromsar?

Enklast är väl att ta en tumstock o m&au[…]

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]