Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hygglo
#1372525
Grabben lämnade in sin s60 - 11 på volvoverkstan för montering av motor & kup'e värmare förra året.
Idag när han kom hem till mig för att skifta till sommarhjul så såg jag att skyddsplasten som ska sitta under motorn låg i bakluckan?!
Frågade vargör den låg där. Mekanikern på Volvo hade lagt den där sa han.
Han ifrågasatte aldrig varför den inte blev monterad.
Förutom att motor / växellåda blir lite skitigt är det ok att köra utan skyddet?
av 20FJan
#1372543
Det ska leda fartvinden rätt genom motorrummet. Håller motorn vid rätt temp bättre, och ger lägre luftmotstånd för lägre förbrukning teoretiskt. I praktiken är det nog ingen märkbar skillnad, kanske i autobahn-farter...
Användarvisningsbild
av leiwi
#1372545
Detta beteende är ett satyg ,att inte montera tillbaka skyddet
Hänt mig med efter en service , och då var skyddet kvar på verkstaden (Volvo Åf) åkte tillbaka till verkstaden och bad dom återmontera ,till min förvåning fanns det flera skydd ståendes i verkstaden vilket ledde till ett brev till Volvo

Hade inte skyddet behövds skulle det aldrig finnas där , ingen biltillverkare i världen har råd med att montera saker som inte behövs
av Millea
#1372576
En av de viktigaste orsakerna till att skyddet finns är att hålla vatten borta från drivremmarna för Generator/AC-pump och servopump .
Om man kör genom vattensammlingar utan skyddet kan remmarna börja slira och bli utnötta på kort tid..
av mikebike
#1372592
Jag har bytt till aluminium på mina senaste tre bilar, jag skulle bli rätt lack om bilverkstan struntade i att återmontera skyddet!
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsä[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]