Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1366781
SimonV60D3 skrev:Okej, behöver man en styrenhet för dragkrok? Hårdvara alltså. Eller kan man få mjukvaran inlagd i det jag har?
Vill man ha Volvos mjukvara att fungera som den ska behöver man även en extra box till draget. Och då självklart en Volvo original.
#1367041
Fantastiskt bra beskrivet.
Gjorde samma operation på min gamla S60 och var förvånad över hur enkelt det var. Min var så gammal att TRM inte behövdes dock.

"Återstår nu bara att åka till VOLVO och få mjukvaran inlagd..."
Det där retar fortfarande gallfeber på mig...
Det skulle räcka med "Ny TRM hittad. Starta motorn med RESET intryckt i 10 sekunder för att acceptera." och så skulle den vara "en del av bilen".
Men nej... det måste "programmeras" så att Volvo kan casha in på produkter de redan sålt en gång tidigare.
#1367110
Mindlight skrev:Fantastiskt bra beskrivet.
Gjorde samma operation på min gamla S60 och var förvånad över hur enkelt det var. Min var så gammal att TRM inte behövdes dock.

"Återstår nu bara att åka till VOLVO och få mjukvaran inlagd..."
Det där retar fortfarande gallfeber på mig...
Det skulle räcka med "Ny TRM hittad. Starta motorn med RESET intryckt i 10 sekunder för att acceptera." och så skulle den vara "en del av bilen".
Men nej... det måste "programmeras" så att Volvo kan casha in på produkter de redan sålt en gång tidigare.
Håller med till 100%, det står väl fritt för Volvo att ta betalt för tjänster de utför, men scenariot jag ser framför mig är att man t.e.x. köper en dragkrok och en elsats på skruvat.se, som ska passa och fungera efter alla konstens regler, men att det sen faller på någon jävla "mjukvara" som måste låsas upp... Och sedan lämnar man in bilen på verkstad för att få höra att "det där tar inte vi ansvar för, du skulle frågat oss om hela dragkroksbytet", så står man där med byxorna nere, och allt jobb i onödan...

Har tittat en del på nya dragkrokskit från Steinhof, bl.a. där man hävdar att ingen omprogrammering eller handpåläggning osv. är nödvändig, men frågan är om det stämmer, fullt ut? Läste någonstans att det skiljer om man har ett eller dubbla dimbakljus också, att man då måste gå in och korrigera för detta. En riktig djungel, såklart...

Frågan är hur man bäst kan försäkra sig om att det man köper funkar, och att det går igenom besiktningar och annat när det är ditmonterat.
#1367120
Köp vilket drag som helst eller varför inte ett original på skroten. Köp en original elsats + TRM ny hos Volvo eller beg på skroten, montera själv och låt Volvo programmera in den. På så vis slipper du framtida problem.
#1367160
+1 på Henkan. Har själv vid olika tillfällen gjort så.

Var förbi skroten förra veckan, fanns en XC60 med "NAV" -knapp, hade ju kunnat bända loss knappen, sätta i min och få navigation om Volvo inte varit så snikna ;-) ;-)

V50:n var nog sista bilen med blandad möjlighet att eftermontera, gjorde så med bland annat farthållare, plug n play och sedan bara att köra men dimljusen från en S40n behövde mjukvara. Automatisk avbländande innerbackspegel verkar dock ha halkat efter, det monterade vi i en väns V60 utan mjukvara
#1367184
Jag håller på med SW_utveckling inom en helt annan bransch och jag förstår mkt väl hur Volvo tänker och varför.
Man vill värna om saker som kostar att utveckla och få betalt för det. Säkrar man inte upp det på ngt sätt kommer "fusket" att sprida sig och man tappar intäkter.
Sedan hade jag som privatperson gärna sett att allt var gratis men det är en annan sak ...
#1367219
Du verkar vara anknuten till Apple som verkar ha precis samma slutna tänk.

De som har ett lite öppnare tänk ser inte mjukvaran i bilen som någon självständig produkt som skall bära sig utan som något som får övriga delar att fungera. Man behöver inte lägga in konstgjorda spärrar bara för att visa att mjukvara minsann är inblandat.

Ett öppet och vettigt tänk är ju att man reda har sålt delen en gång och om man t.ex. köper en del på skroten så behöver ju inte nödvändigtvis Volvo ha någon del av den kakan som skrotdelen innebär.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen