Mindlight skrev:Fantastiskt bra beskrivet.
Gjorde samma operation på min gamla S60 och var förvånad över hur enkelt det var. Min var så gammal att TRM inte behövdes dock.
"Återstår nu bara att åka till VOLVO och få mjukvaran inlagd..."
Det där retar fortfarande gallfeber på mig...
Det skulle räcka med "Ny TRM hittad. Starta motorn med RESET intryckt i 10 sekunder för att acceptera." och så skulle den vara "en del av bilen".
Men nej... det måste "programmeras" så att Volvo kan casha in på produkter de redan sålt en gång tidigare.
Håller med till 100%, det står väl fritt för Volvo att ta betalt för tjänster de utför, men scenariot jag ser framför mig är att man t.e.x. köper en dragkrok och en elsats på skruvat.se, som ska passa och fungera efter alla konstens regler, men att det sen faller på någon jävla "mjukvara" som måste låsas upp... Och sedan lämnar man in bilen på verkstad för att få höra att "det där tar inte vi ansvar för, du skulle frågat oss om hela dragkroksbytet", så står man där med byxorna nere, och allt jobb i onödan...
Har tittat en del på nya dragkrokskit från Steinhof, bl.a. där man hävdar att ingen omprogrammering eller handpåläggning osv. är nödvändig, men frågan är om det stämmer, fullt ut? Läste någonstans att det skiljer om man har ett eller dubbla dimbakljus också, att man då måste gå in och korrigera för detta. En riktig djungel, såklart...
Frågan är hur man bäst kan försäkra sig om att det man köper funkar, och att det går igenom besiktningar och annat när det är ditmonterat.