Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1274778
Biltemaluftaren drar tjuvluft mellan dess anslutning och nippeln men det gör inget, den fungerar utmärkt förutom att man inte ser om det är luftfritt eller ej.
#1274930
Derank skrev: sön 14 okt 2018, 21:56 pedalen sjunker sakta på min xc60 ochså, med motorn igång och hårt tryck på pedalen, helt normalt
Ok, det känns ju lugnande, då kan jag släppa det här :)

MartinS skrev:Biltemaluftaren drar tjuvluft mellan dess anslutning och nippeln men det gör inget, den fungerar utmärkt förutom att man inte ser om det är luftfritt eller ej.
Ja det är så alltså, synd för då kan man ju inte avgöra när systemet är luftat. Jag kommer lämna tillbaka den där till Biltema...
#1274981
StefanWasa skrev: tis 16 okt 2018, 07:10
Derank skrev: sön 14 okt 2018, 21:56 pedalen sjunker sakta på min xc60 ochså, med motorn igång och hårt tryck på pedalen, helt normalt
Ok, det känns ju lugnande, då kan jag släppa det här :)

MartinS skrev:Biltemaluftaren drar tjuvluft mellan dess anslutning och nippeln men det gör inget, den fungerar utmärkt förutom att man inte ser om det är luftfritt eller ej.
Ja det är så alltså, synd för då kan man ju inte avgöra när systemet är luftat. Jag kommer lämna tillbaka den där till Biltema...
Dieslar speciellt brukar ha den egenheten att pedalen sjunker sakta men ska inte ända till golvet. Testa med motorn avstängd. Starta och se skillnaden. På en bensinbil märker man att pedalen sjunker någon cm eller två när motorn startas. Så gör den på dieseln med men kan fortsätta sjunka en bit mera än på bensinare. Det beror på att dieseln har en vakuumpump medans bensinbilen använder vakuum från insuget.
#1275068
III skrev: Dieslar speciellt brukar ha den egenheten att pedalen sjunker sakta men ska inte ända till golvet. Testa med motorn avstängd. Starta och se skillnaden. På en bensinbil märker man att pedalen sjunker någon cm eller två när motorn startas. Så gör den på dieseln med men kan fortsätta sjunka en bit mera än på bensinare. Det beror på att dieseln har en vakuumpump medans bensinbilen använder vakuum från insuget.
Jaha ok, tack för info!
Ja men då har jag ju problem i alla fall, för pedalen gick till slut i golvet.
Men jag kan inte riktigt förstå vart det är fel någonstans i bromssystemet.
Visst vi drog igenom luft från början, men allt är ju borta nu efter vi har kört igenom 8dl bromsvätska och vi har väl ca 7 dl i bromssystemet nu skulle jag gissa på?
#1275120
Intressant. I botten bör den inte gå. Testa att med avstängd motor trycka på bromsen. Dels hårt, dels halvhårt. Beter den sig lika i då? Kolla under så det inte är läckage. När huvudbromscylindern bli sliten så brukar läckaget internt märkas vid halvhårda eller rätt mjuka tryck på bromsen. Den sjunker då sakta till botten trycker man hårdare brukar inre läckage inte märkas. Jämför med en annan likadan bil innan du ger dig in och byter massa komponenter så du vet att din avviker från det normala. Känner du ingen kanske man kan fråga någon på stormarknadens parkering eller be att få prova hos en bilhandlare.
#1275239
Ja när bilen är avstängd så är bromspedalen stum nästan direkt.
Vi har kollat så att det inte är läckage vid oken, under har vi inte sett något heller (men inte granskat så noga).
Hade det varit frågan om läckage så att bromsvätska läcker så hade vi ju märkt det vid det här laget i behållaren, så det tror jag inte är problemet.
Vi får väl kolla med en Volvomekaniker eller prova på en likadan bil och se.
Men tycker det är konstigt om något skulle ha gått sönder pga att vi kört igenom luft i systemet med en luftman. För jag har använt en sådan på tre andra bilar och där har det inte varit några problem och dem var äldre än denna.
#1275413
Inte gått sönder för du luftat med en slang mellan däck och behållare. Har det gått sönder så är det en olycklig slump att de skett samtidigt eller om bilen gått långt och packning inne i huvudbromscylindern tagit skada av att manuellt trampats för långt mot botten. Dvs förbi den normala rörelsen vid bromsande. Men innan du börjar byta något, jämför med annan bil så du säker på att något är tokigt. Känner du skillnad mot innan? Hur långt har bilen gått?
#1275538
Ok, då kör vi på den planen, jämför med en likadan bil alternativt låter en Volvomekaniker prova den vid tillfälle.
Det är inte jag som äger bilen och ägaren kan inte säga om det var så här tidigare, men tror inte det. Det är ju inte så ofta man fortsätter trampa tryck på bromspedalen för att se om det tar stopp, tyvärr i det här fallet. Med facit i hand så skulle man ju prova hur bromsarna betedde sig innan man bytte.
Den har gått 8k mil så det är inte så långt och det är en MY16, låter ju ändå otroligt att något skulle vara slitet i bromssystemet på dem milen/tiden (bortsett från belägg/skivor/bromsvätska).
Jag återkommer när vi fått testa lite mer eller om det blir bättre eller sämre med tiden, bilens bromsar fungerar utan problem...men jag vill ju att det ska vara perfekt!
Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]