Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Beskow
#1250816
Hej!

I höstas köpte vi en V60 D4 -15 AUT som har vart helt suverän, vilken bil!

Men på sistonne har det uppstått lite bekymmer.

1. Ryckig växling till 2an och 3an tror jag det blir. Ibland inget alls, ibland lite och ibland lite mer ryck. Vid sportläge inget ryck alls. Hittade en liknande tråd om sånt här fel och det visade att lösas vid uppdatering adaption. Då min bil servades innan vi köpte den men inte på rejmes så kanske min inte är ppdaterad och det bör lösas efter en uppdatering?

2. Trög styrning. Tycker syrningen blev lite trögare efter jag böt till sommardäck men inte helt säker, fick med nästan heöt nya däck utan rotation utan bara outside och satte då bara på dem med outside ut, aldrig bytt sådana däck förr.. Men däremot på landsväg / motorväg så låser sig ratten lite grann i rakt läge eller svägning typ 3-4cm, den rör sig inte mjukt inte hackar lite åt det hållet man vill styra. Jag kollade servooljan och den är vid max ungefär.

Hoppas jag förklarat någorlunda!
Användarvisningsbild
av Någonting
#1251059
En fyrhjulsinställning kan lösa punkt 2 om det är så att allt inte är fabriksrakt. Kan ju vara så att föregående ägare har smekt en trottoarkant lite för hårt. :-D
Användarvisningsbild
av Sveina
#1251289
1. Uppdatering och reset av adaption är inte fel. Byta olja är inte fel om den inte gått över 10.000 mil med samma.
2. Tycker det kan höras ut som topplagring på fjädern.
av Provocative77
#1251649
Nu vet jag inte vilken dimension du har på dina hjul. Har själv 235/40/18 om jag minns rätt. Oavsett så år det standarddimensionen på D5 jag har.
Volvo må göra bra bilar. Men inte fan är de några experter på hjulstorlekar. En däckkillen jag köpte av en gång så är det tydligen en förbannat udda dimension som nästan bara sitter på dessa bilar. Detta gör att dåcken blir onödigt dyra till att börja med.
Men samtidigt är de jäkligt känsliga när de blir lite slitna.
Men till att börja med. Har du kollat bilens inställningar? Man kan själv ställa in hårdheten på just rattutslaget.
av Beskow
#1262175
För 3 veckor sedan lämnade jag in bilen för adaption och updatering för att lösa punkt 1. Och under dessa 3 veckor har växlingen fungerat perfekt, allt ryck vid ned och uppväxling har vart helt borta och man har även märkt att den växlat betydligt bättre när man ska åka iväg. Helt enkelt toppen låda! Men igår kom det tillbaka, nu rycket den vid varje kall start, man märker att den inte är lika smidig när man kör.

Vad kan detta bero på? Att det blev att fungera perfekt i 3 veckor och sen återgå till problemet?
av LazerHawke
#1262243
min låda rycker också speciellt när den är kall men sen när den är varm så växlar den bra
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]