Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Persvante
#1197610
Ska snart serva min bil och har lite funderingar inför den?
Bilen har börjat kännas lite slö på låga varv (1000-1500 rpm/min), och jag tycker inte att den är lika "på" som tidigare vid omkörningar, då det gått lekande lätt att ta sig förbi. Har nästan blivit ett krav att lägga i sportläget!

Är det bara att man har blivit lite avtrubbad efter ett drygt år med bilen?
Har även några enstaka gånger haft ryckningar vid kallstart i våras, men inte känt nåt sådant under sommaren.
Kan det vara EGR-ventilen som spökar?
Läst att det verkar vanligt att man får byta den?

Bilen är en V60 årsmodell 2014 som snart har gått 12000 mil.
av Primus
#1197666
Jag hade en gång ti tiden en SAAB 9000 2,3 Turbo. Det var bland det vassaste man kunde ha som familjebil på den tiden. Det sög till realt när turbon laddade. Efter något halvår fick jag för mig att det var något fel på turbon då det inte såg till på samma sätt. Lämnade in på verkstaden och de hittade inget fel. Provkörde också två liknande bilar och fick inse att det var jag som hade vant mig.
av Persvante
#1197695
Primus skrev:Jag hade en gång ti tiden en SAAB 9000 2,3 Turbo. Det var bland det vassaste man kunde ha som familjebil på den tiden. Det sög till realt när turbon laddade. Efter något halvår fick jag för mig att det var något fel på turbon då det inte såg till på samma sätt. Lämnade in på verkstaden och de hittade inget fel. Provkörde också två liknande bilar och fick inse att det var jag som hade vant mig.
Så kan det vara, hade en D2 tidigare!
Kanske har vant sig med fartresurserna! Det är bara på låga varv man tycker att det fattas några hästar under huven!

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]