Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
Jag måstre inom några dagar bestämma mig för nästa tjänstebil. De senaste veckorna har det kraftigt lutat åt Passat GTE. Men då vi på företaget har två valbara varianter av bilavtal visade det sig att jag ev kan klämma in en V60 D5 TE i det avtal som ger bäst privatekonomi. (Passaten med min utrustning blir lite för dyr för det avtalet och det leder till en ganska kraftig ökning av min kostnad.)

Idag åkte jag iväg till Volvo för att få en offert. Men gud så trött jag blir... Och då tänker jag inte på att att jag planlöst vandrade runt i bilhallen utan att någon brydde sig... Problemet är att "Bygg din Volvo" på hemsidan stämmer inte med säljarens system. Bara på grund av detta fylls jag av en känsla av att skita i att beställa en Volvo och gå för Passat. Men sedan sänker sig insikten att det är just så de tänker. De skiter i den enskilda kunden. De säljer ändå tillräckligt många bilar så att de behöver inte trimma säljorganisationen och dess verktyg. Säljaeren som person var dock bland de trevligare jag mött. Inte särskilt kunnig, men mycket trevlig på ett genuint sätt.
Primus skrev: Säljaeren som person var dock bland de trevligare jag mött. Inte särskilt kunnig, men mycket trevlig på ett genuint sätt.
Fundera på om du om du skall genomgå en operation, vill du bli opererad av den trevliga läkaren eller av den kunnige läkaren?
Själv väljer jag den kunniga läkaren, gäller det snabbmat så kan väl Ronald Mc:Donald få stå i dörren och säga hej & välkommen det kan ju vara trevlig utan det påverkar mitt val, gäller det en bilaffär så väljer jag kunskap före trevlighet.
Jag skulle aldrig välja bort Volvo p.g.a. de anledningar du nämner. Däremot skulle jag ALDRIG köpa en bil från en koncern som medvetet lurat sina kunder å det grövsta och dessutom ingått i en kartell tillsammans med andra TYSKA biltillverkare för att ytterligare mygla. Helt otroligt att folk accepterar ett sådant beteende och glatt fortsätter gynna detta oseriösa företag och nej jag tycker inte så för att jag är "Volvoidiot" (kör inte ens Volvo f.n.).
Nalleman64 skrev:Jag skulle aldrig välja bort Volvo p.g.a. de anledningar du nämner. Däremot skulle jag ALDRIG köpa en bil från en koncern som medvetet lurat sina kunder å det grövsta och dessutom ingått i en kartell tillsammans med andra TYSKA biltillverkare för att ytterligare mygla. Helt otroligt att folk accepterar ett sådant beteende och glatt fortsätter gynna detta oseriösa företag och nej jag tycker inte så för att jag är "Volvoidiot" (kör inte ens Volvo f.n.).
Ligger ju mycket i detta. Och det visar hur svag konsumentmakten är. Den kommer inte strukturellt att ändra samhället. Enskilt, förvånande och slumpmässigt ja, men inte så att man kan hänga upp viktiga förändringar på konsumenten.
Mwi skrev:
Primus skrev: Säljaeren som person var dock bland de trevligare jag mött. Inte särskilt kunnig, men mycket trevlig på ett genuint sätt.
Fundera på om du om du skall genomgå en operation, vill du bli opererad av den trevliga läkaren eller av den kunnige läkaren?
Själv väljer jag den kunniga läkaren, gäller det snabbmat så kan väl Ronald Mc:Donald få stå i dörren och säga hej & välkommen det kan ju vara trevlig utan det påverkar mitt val, gäller det en bilaffär så väljer jag kunskap före trevlighet.
Ja, absolut. Men nu skrev jag inget om just den målkonflikten. För övrigt har jag en god vän som är hjärnkirurg och var divisionschef för hjärnkirurgin på ett av våra större sjukhus. Där var traditionen att professorn och högsta chefen tog de näst intill hopplösa operationerna. Så roppa inte hej varje gång den bäste kommer in i op-rummet.. :-O)
Att väga upp kunskap med ett trevligt bemötande är A och O inom bilförsäljning.

Jag hade lite samma dilemma som dig, jag byggde en bil på "Bygg din Volvo" men när vi satt med säljaren så stämde inte allt, blev bla skillnad på pris (högre) än väntat.

För övrigt så fick jag en säljare som inte alls var intresserad av att sälja.. vi satt där och jag sa att jag kan skaka hand på en gång och köpa bilen direkt om jag får den enl spec, han skulle återkomma, efter 2 veckor så fick jag fortfarande inte något samtal eller mail.

Det dröjde hela 2,5 veckor innan jag ens fick något svar, men då var det försent.

Tog med mig dokument och önskemål till Stendahls Bil och har aldrig varit med om ett så bra bemötande och kunnig säljare, det konstiga var också att bilen blev ännu billigare här än borta på Volvo Bil i Torslanda (då snackar vi tusenlappar)

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]