Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av D5power
Har tänkt att köpa en beg. V60 hybrid......
Vilka fel kan man tänka sig hybrid del i vagnen tex batteriet ?
* hur länge håller batteriet ?
* går det att om det är dåligt med VIDA eller kan man testa på något annat sätt ?
*
Så vågar man köpa en vagn som har gått mera 10 000 mil ?
av Primus
D5power skrev:Har tänkt att köpa en beg. V60 hybrid......
Vilka fel kan man tänka sig hybrid del i vagnen tex batteriet ?
* hur länge håller batteriet ?
* går det att om det är dåligt med VIDA eller kan man testa på något annat sätt ?
*
Så vågar man köpa en vagn som har gått mera 10 000 mil ?
Finns väl få som har säkra svar på dessa frågor då inga bilar ännu gjort tjänst som "begagnade" en längre tid. Men själv skulle jag fundera på priset när man ska sälja den för, så att säga, tredje gången. Jag skulle inte känna någon större oro för ägandet som 2:a ägare. däremot kommer ju till slut batteriet att tappa i funktion. Och batteriet är ju svindyrt att byta. 115' vill(eller ville i alla fall för ett år sedan) Volvo ha enligt en intervju med en representant för Volvo. Hur påverkar det priset i framtiden på begagnade Hybrider?

Samtidigt verkar det ju som Toyota Prius håller begagnatpriserna ganska väl.
Användarvisningsbild
av joel80
Batterier i elbilar har ju visat sig hålla väldigt bra. De flesta har har 90% eller mer av grundkapaciteten kvar efter 20 000mil. (runt 16000 verkar det snitta kring 7% tapp.)

Har inte sett några grafer med Volvos hybrider, men kan säga att efter ett år och snart 3000mil märker jag ingenting i nått tapp.

Att batterierna skulle kosta 100000k att byta nu vore märkligt, då det säljs batterier med 4x kapacitet för halva det priset.
Tesla tar 200 000kr för att byta till sitt största batteri på 100kwh. Volvos ligger på 12kwh.

Priserna på batterier har störtdykt senaste decenniet. Nedgången är på över 15% per år de senaste åren.

Nu tror jag dock det aldrig kommer bli aktuellt med batteri byte i en Volvo hybrid.. Batteriet håller så pass länge, och även om det skulle vara nere på 50% vid 30k mil är det ingen idé att byta. Den kommer fortfarande funka som hybrid bara med kortare räckvidd på elen.

Man bör kolla upp bilen precis som vid ett vanligt köp. Dock har jag inte koll på om man kan kolla batteri status i typ Vida. Kanske man kan? Nån annan vet kanske? :)
av Primus
joel80 skrev:Batterier i elbilar har ju visat sig hålla väldigt bra. De flesta har har 90% eller mer av grundkapaciteten kvar efter 20 000mil. (runt 16000 verkar det snitta kring 7% tapp.)

Har inte sett några grafer med Volvos hybrider, men kan säga att efter ett år och snart 3000mil märker jag ingenting i nått tapp.

Att batterierna skulle kosta 100000k att byta nu vore märkligt, då det säljs batterier med 4x kapacitet för halva det priset.
Tesla tar 200 000kr för att byta till sitt största batteri på 100kwh. Volvos ligger på 12kwh.

Priserna på batterier har störtdykt senaste decenniet. Nedgången är på över 15% per år de senaste åren.

Nu tror jag dock det aldrig kommer bli aktuellt med batteri byte i en Volvo hybrid.. Batteriet håller så pass länge, och även om det skulle vara nere på 50% vid 30k mil är det ingen idé att byta. Den kommer fortfarande funka som hybrid bara med kortare räckvidd på elen.

Man bör kolla upp bilen precis som vid ett vanligt köp. Dock har jag inte koll på om man kan kolla batteri status i typ Vida. Kanske man kan? Nån annan vet kanske? :)
Du har nog rätt. Eller med största sannolikhet rätt. Det enda som talar emot din teori att priserna på ett byte av batteri skulle ha sjunkit hos Volvo är de vill tjäna pengar alt att organisationen inte lyckats värpa fram en prissänkning. Vore intressant att få uppdaterade siffror.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja.. Tröghet och viljan hos Volvo att sänka kostnaden i takt med att deras kostnad blir lägre fördröjer nog det. Men om några år har priserna sjunkigt ännu mer på batterier (man har inte börjat se någon avmattning i prisades än, det väntas komma en tillfällig avmattning när försäljningen tar rejäl fart, innan marknaden/batterifabriker hunnit ifatt.) samt att andra tillverkare erbjuder batteribyten betydligt billigare.

Redan idag erbjuder Nissan utbytesbatterier till Leaf-bilarna för knappt 50000kr, och då är dom mer än dubbelt så stora/kraftfulla som till Volvon.

Nu tror jag som sagt inte att batteriet kommer degraderas så pass att det kommer vara vits att byta. Det skulle ju isåfall vara om det händer nått med det. Alltså att det går sönder eller nått sånt.
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]