Här kan du länka till intressanta filmer och bilder . Du kan även ladda upp bilder via Forumbilder.se

Moderator: Moderatorer

av JagRullarInteJustNu
#714071
Framhjulsdrivna Volvobilar utan massa system så som antisladd och ABS fungerar ju alldeles utmärkt på vintern!
850 måste vara en av de lättaste bilarna att kontrollera, eller vad säger ni Volvo-fantaster som kört lite andra bilar och har lite att jämföra med?

av Andis
#714132
Fin video :-)

Har inte kört 850 så mycket.

Men har inte dtsc på min XC70 AWD så kan gasa upp den i ställ och göra fina ställ med den med. Med fin kontroll på dom. Lite kul att det går att göra ett ställ är väll som en karusell man blir aldrig riktigt vuxen.

Moralen i det hela.
Alltid bra att öva lite med på tomma områden så man har koll på bilen i ett skarpt läge om man får sladd utan att man vill ha det.

Har åkt lite med rally folk och Tjitt trodde inte det var möjligt att hålla en bil på vägen i så hög fart och halt. Grymt imponerad av dom som verkligen kan köra bil när det är halt, och vet hur man parerar ställ på glashala vintervägar.

Själva höll vi på när vi hade nya körkort och öva på stora tomma parkeringar sent kvällstid. Riktigt kul minnen. Synd att gänget är så upptagna med familjer nu mer så det är ytterst sällsynt att hamna på sånt nu för tiden.

Var rädda om varann på vägarna
Med vänlig hälsning,
Andis
#714506
Andis skrev:Fin video :-)

Har inte kört 850 så mycket.

Men har inte dtsc på min XC70 AWD så kan gasa upp den i ställ och göra fina ställ med den med. Med fin kontroll på dom. Lite kul att det går att göra ett ställ är väll som en karusell man blir aldrig riktigt vuxen.

Moralen i det hela.
Alltid bra att öva lite med på tomma områden så man har koll på bilen i ett skarpt läge om man får sladd utan att man vill ha det.

Har åkt lite med rally folk och Tjitt trodde inte det var möjligt att hålla en bil på vägen i så hög fart och halt. Grymt imponerad av dom som verkligen kan köra bil när det är halt, och vet hur man parerar ställ på glashala vintervägar.

Själva höll vi på när vi hade nya körkort och öva på stora tomma parkeringar sent kvällstid. Riktigt kul minnen. Synd att gänget är så upptagna med familjer nu mer så det är ytterst sällsynt att hamna på sånt nu för tiden.

Var rädda om varann på vägarna
Med vänlig hälsning,
Andis
Tack :P

Okej så det går att stänga av dstc på XC70 då? För på min S60 går inte det att koppla ur. Lite synd, men jag måste säga att antisladd systemet är jäkligt effektivt! Har testat lite grand och de har löst upp situationer en förare omöjligt skulle klara upp.

Håller med, Det sitter ju i ryggen hur man bör sig åt om man får sladd på tex underkylt så man har bättre möjligheter att klara upp situationerna (hände senast igår, läskigt!)

Det kan jag tänka! Hade velat testa på rally, typ grupp E eller liknande så man ändå har råd ^^ Vad för bilar har du åkt med då som gått som rallybilar?

Haha du får hänga med oss när de är snö ute så minns du hur det är att vara 20 igen! :D
av JohnB
#714513
Jag har ingen elektronik som stör framfarten i min S60 heller och visst är det himla kul när man vill leka. Jag har däremot fått mittsträngskast och voltat med en renault megane som inte hade antisladd och i dessa situationer skulle jag gärna ha en dator som lade sig i :D . Vad det gäller 850 FWD som vinterbil så är det ett tryggt och bra val. Man får anstränga sig rejält för att få den att sladda utan att rycka i kryckan och har den TRACS så tuggar dom sig fram riktigt bra. Kosta på dig en uppsättning dubbade premiumdäck och ha alltid med en spade och snökedjor så kör du nog förbi vilken asiatisk fusk-suv som helst.

/John

edit: stavfel
Senast redigerad av 1 JohnB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av #27
#714524
JagRullarInteJustNu skrev: Okej så det går att stänga av dstc på XC70 då? För på min S60 går inte det att koppla ur.
Går att koppla ur på s60 också antingen med knapp i mittkonsolen eller blinkersspaken.
#714606
JohnB skrev:Jag har ingen elektronik som stör framfarten i min S60 heller och visst är det himla kul när man vill leka. Jag har däremot fått mittsträngskast och voltat med en renault megane som inte hade antisladd och i dessa situationer skulle jag gärna ha en dator som lade sig i :D . Vad det gäller 850 FWD som vinterbil så är det ett tryggt och bra val. Man får anstränga sig rejält för att få den att sladda utan att rycka i kryckan och har den TRACS så tuggar dom sig fram riktigt bra. Kosta på dig en uppsättning dubbade premiumdäck och ha alltid med en spade och snökedjor så kör du nog förbi vilken asiatisk fusk-suv som helst.

/John

edit: stavfel
Okej jo det kan jag tänka.
Ajdå låter inge kul. Har också voltat fast i en S60 (utan antisladd), glad att det var en sådan bil iaf.

Jo håller med, 850 känns mer förutsägbar än S60 tycker jag, och lättare att styra tillbaka röven när man väl har sladd. Tracs har jag aldrig haft, bromsar systemet det hjul som spinner eller?

Jo däck är inte rätt sak att snåla på!
#714607
#27 skrev:
JagRullarInteJustNu skrev: Okej så det går att stänga av dstc på XC70 då? För på min S60 går inte det att koppla ur.
Går att koppla ur på s60 också antingen med knapp i mittkonsolen eller blinkersspaken.
Det går inte att stänga av antisladd på S60 -04 < (facelift)
av JohnB
#714633
TRACS är en enkel form av "diffbroms" som använder bromsarna för att hålla samma rotationshastighet på drivhjulen men till skillnad från STC och DSTC stryper det inte motoreffekten. Fungerar rätt bra men inte så länge då det snabbt blir överhettat. Systemet fanns på 850 och V70 fram till -98 och sitter även något liknande med annat namn på senare AWD modeller som inte har DSTC.

/John
av llesrof
#714668
JagRullarInteJustNu skrev:
#27 skrev:
JagRullarInteJustNu skrev: Okej så det går att stänga av dstc på XC70 då? För på min S60 går inte det att koppla ur.
Går att koppla ur på s60 också antingen med knapp i mittkonsolen eller blinkersspaken.
Det går inte att stänga av antisladd på S60 -04 < (facelift)
Inte helt, men du kan reducera effekten samt stänga av antispinn. Så funkar det på en XC70 -06 i alla fall.
Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]