Här kan du länka till intressanta filmer och bilder . Du kan även ladda upp bilder via Forumbilder.se

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hj
#31267
Mitt Volvoägande har medfört ett sunt intresse för att samla på Volvoprylar och -historia. Sedan 20 år samlar jag på modellflygplan, men nu har jag även börjat samla på modellbilar och här tänkte jag visa det jag har i Volvo-väg (och hoppas att eventuella andra visar vad de har också! :) )

Bild
Än så länge är inte samlingen så stor, så den får plats i ett Ikea-skåp...


Bild
...som börjar med en orörd byggsats av Volvo 850 Herrgårdsvagn, inköpt i Thailand 1995 (och en keps och en mindre detaljerad V70-modell)...


Bild
...följt av Revells mycket fina metallmodell av Amazon i skala 1/18, och tre stycken av dess moderna motsvarighet - underbara S60 - i skala 1/43.


Bild
Hyllan under är än så länge ganska tom och innehåller bara mitt senaste tillskott - en PV544 i skala 1/18.


Bild
Slutligen är det dags för den moderna sektionen med en stor och tung XC90 i skala 1/18, två V50 och en C70N i skala 1/43. Och minsann, en gammal 740 från barndomen som jag hittade för ett tag sedan! Videokassetten innehåller en kort reklamfilm för S60.

Samlingen utökas kontinuerligt så jag kanske får glädjen att visa nåt mer så småningom. I höst kommer t ex Revell med P1800S i skala 1/18! :)

Nån annan som samlar och vill visa?

Hasse J
Användarvisningsbild
av Ramon
#31272
Det var en fin samling du hade :) Vissa ser ju ut att vara riktigt seriöst byggda med många detaljer, såsom XC90:n. Den ser ju riktigt maffig ut!
Användarvisningsbild
av Ante018
#31373
Fan vad fint...man blir lite avis...själv plockar jag åt mig det jag kommer över i Volvo väg...senaste fyndet är en dörr matta(blå med vit text)Volvo penta...
Användarvisningsbild
av hj
#31520
Ante018 skrev:Fan vad fint...man blir lite avis...själv plockar jag åt mig det jag kommer över i Volvo väg...senaste fyndet är en dörr matta(blå med vit text)Volvo penta...
Vill man ha fina modellbilar i sin samling så är det nog läge att passa på, vad jag förstår så börjar man ersätta Minichamps-modellerna á 200 kr/st med betydligt sämre Hongwell/Junior Driver-modeller á 49 kr i Volvohandeln. Skillnaden mellan dessa är som skillnaden mellan en S60R och en Fiat Ritmo vad gäller kvalitet och detaljer...

@Ramon: Jo tack, XC90:n är fin men min absoluta favorit är Amazonen, modellen fångar originalets former på kornet. De små S60:orna är inte heller fy skam. Sedan något år måste alla som ger ut modeller av Volvo (och en del andra märken också) ha licens av Volvo Car Corporation, så kvaliteten är numera väldigt bra och det är noga att alla emblem och såna detaljer är med. XC90:n betalade jag 229:- för på Brio i Uppsala. Den finns i flera olika färger. S60:orna är gjorda av en känd och högt ansedd tillverkare som heter Minichamps men det står inget om det på kartongerna som Volvohandlarna säljer. Minichampsmodeller finns också på Micro, vad jag sett finns Volvo 850 och S60, båda i sandguld metallic för 269 kr styck.
Användarvisningsbild
av VolvoR
#32174
Jodå jag har ett par stycken kan ficksa bild lite senare om det är av intresse!
Fina bilar du hade! 8)
av jbl
#32358
Jättefin samling. Har själv ingen men sonen har fått en V70N som modelbil.
Användarvisningsbild
av hj
#32475
VolvoR skrev:Jodå jag har ett par stycken kan ficksa bild lite senare om det är av intresse!
Fina bilar du hade! 8)
Klart det finns intresse! I alla fall hos mig ;) visa gärna!
Användarvisningsbild
av Challe
#195510
:D Jättekul att se din Volvo Samling !
Har PV,n fast i vinröd ( maroon ) tror jag den hette på denna tid !
Challe / 8)
Användarvisningsbild
av lilleman
#195616
fin samling :D själv har jag inte kommit längre än en svart pv alltid en början.

mvh/roger

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?