Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#419116
Hej!

Gammal tråd, men eftersom det fanns bra instruktioner här och det saknades länk i faqen till vettig guide till rengöring av gasspjäll och tomgångsventil( :roll: Moderator??) så tänkte jag berika denna tråd med en guide med bilder hur man tar lös gasspjäll och tomgångsventil för rengöring i hopp om att det kan hjälpa någon annan att våga denna mycket enkla operation!

Bild 1
Bild

1. Lossa slangklämman och ta bort slangen som kommer från luftfiltret
2. Ta bort slangen(sitter löst, bara att försiktigt dra rakt upp)
3. Ta bort slangen(sitter löst, bara att försiktigt dra rakt upp)
4. Koppla los instrumentkabeln, tryck in metallbygeln och vicka försiktigt samtidigt som du drar rakt ut så släpper den
5. Koppla bort länken till gaswiren. Om du snurrar upp rullen ett halvt varv så kommer du åt lättare, pilla försiktigt upp plastbygeln på toppen med en liten skruvmejsel så kan du lätt ta loss den. Sitter på en "kula" på gasrullen
6. Använde en ringnyckel eller spärrskaft med hylsa och ta bort de 3 muttrarna som håller gasspjället. Om du ämnar återanvända packningen var försiktig så du inte skadar denna, sen det grönskrafferade i bild 2, den är skör!(En ny kostar 23 kr, dvs. väldigt värt pengarna om den är gamal och sliten)

Nu är gasspjället löst och du kan rengöra det både invändigt och utvändigt, själv använde jag t-sprit och tops för denna operation.

Bild 2.
Bild

7. Lossa tilluftslangen, denna sitter med slangklämma som ska lossas i tomgångsventilen.(Glömde ta ett kort innan jag lossade denna
8. Lossa frånluftslangen, denna kan vara lite svår att få loss, men släpp slangklämman och håll i tomgångsventilen medan du drar slangen nedåt så släpper det om du vickar lite.
9. Lossa styrkabeln. Samma konstruktion som kabeln till gasspjället. Om du trycker in metallbågen så släpper kontakten.

Nu kan du dra ur tomgångsventilen från hållaren och kommer åt att rengöra den både invändigt och utvändigt. Jag rengjorde den med t-sprit och tops överallt där jag kom åt och avslutade med att skölja igenom den med 5-56.(Går bra med WD-40 också).

Under tiden som gasspjället och tomgångsventilen nu rinner av och torkar så passar du på att rengöra överallt där det är lättare att komma åt med detta bortkopplat. Kontrollera skicket på alla slangar, böj på dem och kolla att de inte är torra och spricker(hellre att de spricker nu när de ändå är borta eller hur? Byt vid behov slangar och avsluta med att upprepa ovanstående procedur i omvänd ordning.

Innan du startar bilen föreslår jag att du går igenom denna checklista(glöm inte den nya packningen!):

Tomgångsventil:
Tilluftslang inkopplad och åtdragen
Frånluftslang inkopplad och åtdragen
Styrkabel inkopplad

Gasspjäll:
Ny packning(alt. den gamla) monterad
Muttrarna åtdragna så att gasspjället sitter fast?
Tilluftslangen inkopplad och åtdragen
De två slangarna på ovansidan inkopplade
Kabeln ikopplad igen.
Länken till gasrullen ditsatt igen och spärren intryckt så den sitter fast...

Nu återstår bara att starta motorn och den borde gå mycket jämnare :-)

Bytt bakfjädrar på min XC60, enkelt.

Har läst tråd på annan Volvo, det[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ar[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]