Här finner du svar på vanligen ställda frågor. OBS! Författaren till respektive information tar inget som helst ansvar för eventuella skador etc. som kan uppstå i samband med användande av informationen!

Moderator: Moderatorer

av SteffeB
#209465
Ett sätt att läsa felkoder på 940 96-98. (enda som jag har fått att funka efter att ha försökt att koppla ihop enlig autodatas beskrivning)


Tog en diagnosenhet från en äldre LH2.4
Köpte en obd2 kontakt.
Kopplade enligt nedan.


diag--------obd2
4-------------16 +12v
8-------------5 jord
2-------------3 bränsle
6-------------1 tändning
3-------------12 abs

ytterligare i obd2kontakten:
13 farthållare
7 SRS.

Jag gjorde med en sladd på 2m så kan man sitta kvar i bilen eller stå vid motorn och kolla felkoderna.
Det går inte att använda en OBDII läsare till dessa årsmodeller (om det inte är en USAbil eventuellt).

Sen är det bara att använda diagnosenheten som på de äldre årsmodellerna.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#209499
SteffeB skrev:Ett sätt att läsa felkoder på 940 96-98. (enda som jag har fått att funka efter att ha försökt att koppla ihop enlig autodatas beskrivning)


Tog en diagnosenhet från en äldre LH2.4
Köpte en obd2 kontakt.
Kopplade enligt nedan.


diag--------obd2
4-------------16 +12v
8-------------5 jord
2-------------3 bränsle
6-------------1 tändning
3-------------12 abs

ytterligare i obd2kontakten:
13 farthållare
7 SRS.

Jag gjorde med en sladd på 2m så kan man sitta kvar i bilen eller stå vid motorn och kolla felkoderna.
Det går inte att använda en OBDII läsare till dessa årsmodeller (om det inte är en USAbil eventuellt).

Sen är det bara att använda diagnosenheten som på de äldre årsmodellerna.
Vore bra att få respons om det funkar...eller inte att få ur felkoder med en multimeter. ??:-/
Funkar det inte, kan jag ta bort den instruktionen (finns ingen anledning att lära ut sånt som inte funkar)... :wink:
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#210080
Nybbe_gefle skrev:Sen så är det väl så att OBDII inte ger en 3-siffrig kod, eller??

//David
Dom uppgifterna jag har, så ska det vara en tre-siffrig kod... Om detta är fel, vill jag veta detta så jag kan rätta till texten!
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#452796
Vet att detta är en gammal tråd och som dessutom ligger i FAQ men jag har testat att bygga en felkodsläsare enl ovan till min 965 -97 och vad det verkar så stämmer inte anslutningarna på OBD2 kontakten jmfr med hur det ser ut i 940!! Finns det någon som vet hur det ska kopplas för att funka på en 965 med Motronic 4.4?

//David
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]