Här finner du svar på vanligen ställda frågor. OBS! Författaren till respektive information tar inget som helst ansvar för eventuella skador etc. som kan uppstå i samband med användande av informationen!

Moderator: Moderatorer

#169908
Ska försöka fatta mig kort om och informera generellt.
Jag har sett lite trådar på forumet om försäkringspremier och tycker att det är instressant läsning. Dessa visar dessvärre inte någon bättre jämförelse än att äpplen och päron faktiskt smakar olika.

Alla får vi hem en förnyelse varje år från försäkringsbolaget om försäkringsavtalets huvudförfallodag.
I många fall är premien annorlunda än föregående år, antingen högre eller lägre. ( Troligen det förstnämnda :lol: )

En betydande premiepåverkande faktor är skadestatestisk som bolaget samlar in från egna skadeuppgifter på bilmärke uppdelat på en viss bilmodell, uppdelat på motoralternativ och även utrustningsalternativ. En annan premiepåverkande faktor är skadestatestisk på postnummerområde.

Ovanstående är, för att göra det mycket enkelt, en grund till att kunna räkna fram en försäkringspremie.
Nästa steg är försäkringstagaren själv, ålder, postnummer, kön (vissabolag). Nästa steg försäkringsomfattning och sedan rabatt och bonus etc.

Med ovanstående info är däför lätt att räkna ut att "Örjan" 18 år boende i mitt i GBG som helförsäkrar en 2005 M3 CSL får betala högre premie än "Börje" 62 år boende utanför Kiruna som helförsäkrar en likadan bil.
Det kan även skilja från "Örjan" till "Örjan" om den andra Örjan har en 2003 istället för en 2005 eller en 2005 med annat utrustningsalternativ än första Örjan.

Denna skadestatestik kan skilja sig avsevärt mellan bolagen, gällande bilmärke, bilmodeller samt föräkringstagares ålder, postnummer etc.

Det bästa tipset är därför att kolla runt mellan de olika försäkringbolagen och höra efter om vad de kan erbjuda just dig.
Kom i håg att fråga om självrisker etc och kolla gärna vilken service du kan få där med så att du slipper vänta i telefonkö en hel dag bara för att kunna få svar på en enkel fråga.
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]