Här finner du svar på vanligen ställda frågor. OBS! Författaren till respektive information tar inget som helst ansvar för eventuella skador etc. som kan uppstå i samband med användande av informationen!

Moderator: Moderatorer

#167424
WannabeeGBG skrev:Faktorer som påverkar turbons livslängd.

En turbo har lång livslängd om den sköts rätt. Här följer några punkter som det kan vara bra att känna till när man handskas med turbo - vilket man skall konvertera en sugmotor, uppgradera sin turbobil eller brukar en turbobil.


Insug
Turbon måste ha ren luft. Kompressor- och turbinhjulen kan rotera med upp till 200 000 varv/min. En partikel mindre än ett knappnålshuvud blir som en torped när den träffar kompressorhjulets periferi, där hastigheten i extrema fall närmar sig ljudets, och kan fullständigt förstöra turbon. Även en liten skada på ett av hjulen orsakar obalans, med lagerhaveri som följd. Partiklar som följer med insugningsluften orsakar ca 40% av alla turbohaverier. Kör därför aldrig utan effektiv luftrenare, och byt eller rengör luftfiltret när det blir smutsigt.
Förvissa dig också om att inga delar från luftrenare, luftkanaler eller ev. förgasare kan lossna och följa med in i turbon.

Motor
Partiklar som skadar turbinhjulet kan också komma ur själva motorn. Delar av brända ventiler, kolvringar, gjutskägg eller dyl. kan lossna från grenrör eller adapter.
Felaktigt monterade packningar kan skjuta in över en port så att delar lossnar. En del skador härrör också från muttrar och brickor som glömts kvar vid monteringen. Gör noggrant rent i grenrör och kanaler innan turbon monteras.
Var noggrann med inpassningen av grenrörspackningar. Montera inte turbo på en skadad eller kraftigt sliten motor som kan förstöra turbon.

Olja
Turbon måste ha ren olja. Smörjfel står för ytterligare en stor andel av de turbohaverier som inträffar. Smörjfel beror oftast på partiklar som följt med oljan. Med ren olja fungerar turbons lagringar tusentals timmar utan mätbart slitage. Byt därför olja enligt de intervaller som gäller för din bil. Om du konverterat en sugmotor till turbo, korta ned intervallet mellan oljebyten till två tredjedelar. Använd olja av god kvalitet. Byt filter varje gång du byter olja. Innan oljetrycksledningen monteras och motorn startas efter monteringen:
- Fyll turbon med motorolja från en smörjkanna.
- Drag runt motorn med tändningen bortkopplad tills olja kommer ur oljetrycksledningen.
- Låt alltid motorn värmas upp någon minut innan den belastas.
- Låt alltid motorn gå på låga varv 30 sek eller mer, innan den stängs av efter att ha varit belastad, så att turbon hinner svalna.
Det allra vanligaste felet inom gruppen bensinbilsturbo är koksbildning i turbon. När motorn stängs av slutar oljan att cirkulera, och den oljemängd som blir kvar i turbons lagerdel värms upp av värme från turbinhuset. Då oljan partiellt börjar koka bildas koks, som kan täppa till oljekanaler eller lossna och förstöra lagringen.

Om motorn körts riktigt varm kan den behöva gå upp till 5 min på tomgång innan den stänges av. Har du inte möjlighet till detta, så kör runt motorn med startmotorn efter en minut, bara för att byta ut oljan i turbon - eller använd “turboräddare”. Använd aldrig packningsklister på oljepackningarna när turbo monteras. Detta är ett fel som orsakar många haverier. Klistret härdar av värmen och kan förstöra lagringen om droppar kommer in i oljekanalen.

En annan orsak till att oljan värms upp och koksar är att den inte cirkulerar tillräckligt snabbt genom turbon. Detta beror oftast på dålig vevhusventilation - ibland orsakad av is-propp som vintertid kan bildas i slangen för vevhusventilation när motorn kallnat.

Fel kan också uppstå på grund av hög avgastemperatur, som kan orsakas av:
- För mager bränsleblandning (bensinmotor).
- För fet bränsleblandning (dieselmotor).
- Läckande avgaspackningar (dieselmotor).
- Feldimensionerad turbo.
- Felaktig kamaxel.
- För hård belastning vid körning på hög höjd. På höga höjder är luften tunn, men turbon kompenserar för detta genom att öka varvtalet. För hård belastning på hög höjd kan orsaka övervarv. Störst är risken då man drar en husvagn ed på ca 1500 m öh och pressar med fullt
laddningstryck. Montera gärna en tryckmätare, om detta inte
är standard, för att kunna se vad som händer.

Sammanfattning
Sammantaget kan man säga att få turbohaverier inträffar om turbon får ren olja och ren luft, sitter stadigt monterad och inte utsätts för övertemperatur eller övervarv. Garantin täcker inte fel som beror på att främmande partiklar kommit in i turbon. Inte heller gäller garanti om turbon skadats genom felaktig montering eller andra faktorer som inte beror på egenskaper hos turboaggregatet.

Om något händer med turbon skall man genast ombesörja att den kontrolleras och repareras, eller ersättes. Kör man vidare kommer haveriet att bli större och följdskador kan inträffa.
Vid motorhaveri måste även turbon kontrolleras innan den återmonteras, så att inte lösa delar från motorn skadat turbon.

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]