Här finner du svar på vanligen ställda frågor. OBS! Författaren till respektive information tar inget som helst ansvar för eventuella skador etc. som kan uppstå i samband med användande av informationen!

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
#61905
När man byter olja i en automatlåda, så räcker det inte med att lossa pluggen och tömma ur oljan. På det viset får bar ur en bråkdel av vad som finns i den.
Nej, man ska spola den oxå, vilket enligt Volvo går till på följande sätt (för oss hemmapulare).

Koppla ur anslutningen som leder olja från oljekylaren och tillbaka in i lådan.
Plugga inloppet till växellådan.
Led ner det lossade röret i ett kärl, starta motorn på tomgång med med lådan i läge P och låt pumpa ur all olja.
Häll i ny olja (minst ett par liter) och låt lådan på nytt pumpa ur allt.
Kassera all olja som pumpats ur (borde vara självklart va?)

Montera tillbaka och fyll på rätt volym. Står i instruktionsboken vad som är rätt volym för din låda.

Det brukar rekomenderas att man spolar lådan med lika mycket olja, som man sen ska fylla på med. Så går det åt 7 liter olja, då köper du 14 liter, och sköljer med hälften.

Ovanstående görs på egen risk, och varken jagrullar.se eller jag tar ansvar för om nått går galet när du gör detta. Men gör man rätt, så ska det inte gå galet.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Pliind
#175106
Jag har ju gjort detta själv så kan väll göra en mer utförlig och säker variant :)
Lådan rymmer 7 liter ungefär!
Då min kylare gick sönder så fick jag vatten i växelådan och olja i motorn!
Så jag började med en sprojlans kylare men annars kan ni ta och spola ur kylaren med vatten om den är gammal.

Börja med att trycka på en slang (GENOMSKINLIG!!) på det undre röret som går in i kylaren, starta bilen och håll koll på slangen, så fort du ser minsta bubbla så stänger du av bilen och fyller på med 2 liter (brukar va det, annars tar du bara en PET flaska i början för att mäta upp hur mycket olja det kommer ut innan det bubblar) sen startar du bilen igen och fortsätter du som så tills oljan som kommer ut ur slangen är röd och fin!, oljan fyller du på i samma rör du kollar oljan ifrån! (häll sakta då det fylls upp ganska lätt) jag köpte en 25L dunk med ATF, halva gick åt! så se till att ni har olja ;)
Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]