Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StefanN
#1290209
Ja, det va en av få saker jag inte va nöjd med på min förra Volvo. Bytte olja och körde adaption men det vart aldrig bra, skulle nog fixat ventilpaketet om jag haft den kvar.
av Osborn
#1290217
Problemet sitter i växellådan som jag tror de köpt från japanska Aisin. Aisin säljer lådor till flera olika bilmärken så även om du byter till ett annat bilmärke kan du kanske stöta på samma problem. Fast köper du en ny bil bör just det här felet vara korrigerat, men det vet jag inget om.
av MickeO
#1290243
Hade exakt samma problem med ryck, bara med varm växellåda, alltså när vädret också var varmare än typ 22*C och man krypkört/stadstrafik/backar. Det var en D4 AWD 2014 med 9500-10000 mil på mätaren.

Bilias mekaniker medgav att "sådär ska det inte vara" när jag lyckades påvisa felet. Den var inne för felsökning/adaption osv vid 2-3 tillfällen. Oljan byttes aldrig men kontrollerades. Mekanikerns enda lösning på problemet var byte av ventilpaket. Pga "demospöket" lyckades jag aldrig påvisa det för bilfirmans representanter. Bilfirman som sålde bilen gick tillslut på att låta köpet återgå (ganska generöst av dom med tanke på att jag hunnit köra en bit). Bilfirman ville däremot aldrig medge att det var ett fel.

Är det någon som vet om andra Volvo-modeller eller andra bilmärken vars modeller använder samma låda är drabbade i samma utsträckning?
av dannesk
#1290278
Osborn skrev:Problemet sitter i växellådan som jag tror de köpt från japanska Aisin. Aisin säljer lådor till flera olika bilmärken så även om du byter till ett annat bilmärke kan du kanske stöta på samma problem. Fast köper du en ny bil bör just det här felet vara korrigerat, men det vet jag inget om.
Ny bil eller ej så kan man råka ut för problemet. Jag har bytt lådan på min my17 då ventilpaketet var dåligt, ny bil är ingen garanti för felfri låda. Otroligt att de inte lyckats fixa lådorna under alla åren den funnits.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1290545
Det är så olika hur man råkar ut. Ungefär 27000 mil med min XC70, och en kabel som fick isoleringen avgnagd av en vass plastkant är enda haveriet. Rätt lätt att fixa.

Allting undergår ständig "utveckling", vilken oftast består av att sånt som fungerar bra ersätts av något som är billigare att tillverka. Ekonomer är det dyraste folk som finns.
av twsniklas
#1292141
Fick tillbaka bilen nu i veckan. De bytte den så kallade rep satsen och olja och utförde adaption.

Felet kvarstår, åkte hem från verkstaden och vid rödljuset så hackade den till. Har hänt ett flertal ggr nu på 3 dagar. Men har inte växlat ner hårt någon gång.

Får reklamera felet igen, de lär få byta låda....

Själrisken var 5500kr (volvia)
av MickeO
#1292157
twsniklas skrev: sön 13 jan 2019, 17:33 Fick tillbaka bilen nu i veckan. De bytte den så kallade rep satsen och olja och utförde adaption.

Felet kvarstår, åkte hem från verkstaden och vid rödljuset så hackade den till. Har hänt ett flertal ggr nu på 3 dagar. Men har inte växlat ner hårt någon gång.

Får reklamera felet igen, de lär få byta låda....

Själrisken var 5500kr (volvia)
Tack för återkoppling! Jag är väldigt intresserad av hur detta fortgår IFALL innevarande bil skulle få samma problem som den förra (och din), har också Volvia.

Om åtgärderna inte hjälpte kanske "min" meck hade rätt - det kanske är ventilpaketet :-S
av Pumba1891
#1312669
Hej har ett liknande problem med min Volvo v70 d4 awd(2013). Kan bromsa in vid ett rödljus och trycka ner bromsen i väntan på att det ska bli grönt, när jag släpper bromsen så står bilen still ett kort ögonblick för att sen rycka till oavsett med eller utan gas. Detta sker dock bara ibland men det känns verkligen fel när det händer..
(Bilen har gått 15000 mil.)
av MickeO
#1315101
Om vi summerar vad vi vet om detta "fenomen" kanske någon som vet hur lådorna funkar i detalj åtminstone kan ringa in några möjliga felkällor?

A: Det händer bara när lådan är varm.
B: Bilarna tycks ha gått >6000 mil(?).
C: Spolning och byte av olja hjälper inte.
D: Byte av ventilpaketet hjälper inte.
E: Fenomenet kan minskas lite men absolut inte lösas mha adaption.
F: Det inträffar enbart när D läggs i. Aldrig R.

1: Är det någon som känner till om andra märken och modeller med samma växellåda drabbas eller är det Volvospecifikt?
2: Är det någon som vet ifall bilar med Polestar drabbas? Det BORDE ju vara så, men eftersom det går att minska symptomen en aning med adaption gissar jag att det är någon variabel som inte går att justera tillräckligt mycket i Volvos egen mjukvara (kanske pga mekaniska begränsningar och isf borde ju även Polestar-bilar drabbas).

Jag är helt övertygad om att det går att lista ut vad som är fel mha ovanstående info. Volvo kan garanterat om dom bara vill, men jag misstänker att det skulle bli DYRT för dom...
av dannesk
#1315125
MickeO skrev:Om vi summerar vad vi vet om detta "fenomen" kanske någon som vet hur lådorna funkar i detalj åtminstone kan ringa in några möjliga felkällor?

A: Det händer bara när lådan är varm.
B: Bilarna tycks ha gått >6000 mil(?).
C: Spolning och byte av olja hjälper inte.
D: Byte av ventilpaketet hjälper inte.
E: Fenomenet kan minskas lite men absolut inte lösas mha adaption.
F: Det inträffar enbart när D läggs i. Aldrig R.

1: Är det någon som känner till om andra märken och modeller med samma växellåda drabbas eller är det Volvospecifikt?
2: Är det någon som vet ifall bilar med Polestar drabbas? Det BORDE ju vara så, men eftersom det går att minska symptomen en aning med adaption gissar jag att det är någon variabel som inte går att justera tillräckligt mycket i Volvos egen mjukvara (kanske pga mekaniska begränsningar och isf borde ju även Polestar-bilar drabbas).

Jag är helt övertygad om att det går att lista ut vad som är fel mha ovanstående info. Volvo kan garanterat om dom bara vill, men jag misstänker att det skulle bli DYRT för dom...
Felet är att ventilpaketet har inre läckage, som orsakar att växlarna slås in pga av paketet inte kan hålla trycket. Byter man detta eller lådan är problemet löst om nu inte den nya lådan eller paketet också har inre läckage. Min my17 har gått över 1600mil efter lådbytet och funkar fortfarande precis som den ska.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]