Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
#788076
ansjo skrev:Jag tycker även att lådan växlade mjukare de första 7-800 milen mot vad den gör nu, men det kanske bara är en känsla jag har...?
Det kan nog stämma
Det lär finnas ett mjukvaruproblem som gör att växellådan får minnesförlust efter ett tag och kommer inte ihåg hur den ska växla "snyggt"
Lådan ska inte rycka varken uppåt eller neråt, eller vid stillastående, eller byte mellan D - N - R
Har två eller tre gånger fått ny SW och man gör om grundadaptionen
Detta då på min D3:a MY12 min D5 AWD MY11 växlar lika silkeslent som vanligt
Användarvisningsbild
av Honke
#789842
Då har bilen varit inne på lite garantiåtgärder. Det fanns ny programvara till växellådan som laddades ner iom service och teknikern trodde att det skulle bli bättre av det.
Det lilla jag kört efter uppdateringen har jag inte känt några ryck o hårda nerväxlingar.
Så jag hoppas att det var lösningen...
av Osborn
#851820
Enligt Volvo finns inget annat att göra än att byta hela växellådan. Det kostar cirka 60-70000 men täcks till stro delav min försäkring.
Användarvisningsbild
av tompathepilot
#852011
Vafan, repareras inget längre? Det är ju horribelt att det ska kosta så mycket att byta låda. Vad händer om en låda går sönder när maskinskadeförsäkringen gått ut? De måste ju gå att reparera till en rimlig kostnad. Snart vågar man ju inte köpa en begagnad bil!
Användarvisningsbild
av bem
#852071
Det gäller att ha spargrisen full ifall att...
Förhoppningsvis är det inte sämre nu än förr på hållbarheten men att det det byts mer än repareras nuförtiden är ju nåt man läst en del om här på jagrullar. Hade haveri på en automatlåda i början på 1990-talet och den skickades in på reparation och det kosta ca 30000 kr då men det gick på garantin i mitt fall, de bytte inte ut lådan utan den skickades till växellådesspecialist för reparation.

Man kan undra vad som händer med den växellådan de byter ut istället för att reparera - den kanske går till reparation ändå senare för att användas som "utbyteslåda" när nån annan får ett haveri? Nån tjänar väl pengar på denna karusell får man förmoda.

Kontentan är väl att utan en maskinskadeförsäkring kan det bli riktigt dyrt i sådana här fall, Volvias maskinskadeförsäkring gäller i max 8 år eller 15000 mil vilket som först inträffar http://www.volvia.se/sitecollectiondocu ... g-2014.pdf
Men så har du självrisken som om bilen gått mer än 12000 mil är 35% (t ex av 70 tkr finge du betala 24,5 tkr i självrisk).
Kanske finns andra försäkringsbolag som har längre tid eller högre mil?
Säg att du har en Volvo V70 med automat som kostat ny en slank över 300 tkr ny, efter 8 år är den knappt värd vad kostnaden för byte automatlåda skulle gå på. Vem skulle kosta på det med egna pengar om det skulle kosta 60-70 tkr?

/Bo
Senast redigerad av 6 bem, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Guru
#852075
bem skrev:Man kan undra vad som händer med den växellådan de byter ut istället för att reparera - den kanske går till reparation ändå senare för att användas som "utbyteslåda" när nån annan får ett haveri? Nån tjänar väl pengar på denna karusell får man förmoda.
Precis så är det. Ofta är det dessutom "pant" på reservdelarana som fås tillbaka när man skickar tillbaka den utbytta detaljen. Väldigt många detaljer renoveras, fler än de flesta tror.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#852106
tompathepilot skrev:Vafan, repareras inget längre? Det är ju horribelt att det ska kosta så mycket att byta låda. Vad händer om en låda går sönder när maskinskadeförsäkringen gått ut? De måste ju gå att reparera till en rimlig kostnad. Snart vågar man ju inte köpa en begagnad bil!
Japp, tiden när du kunde titta på en sprängskiss och beställa små reservdelar och byta/reparera finns inte mera.

Slits en microbrytare, givare, ventil, synkring osv ut som kanske bara kostar några kronor så slänger du dit en ny låda för 70.000 kr eller en ny motor för 120.000 kr så är det fixat.

Det gör att bilarna kommer att få helt nya livscykler, Antingen skrotas bilarna ut snabbt om något går sönder eller så är det beg-delar från skroten som gäller.
Användarvisningsbild
av tompathepilot
#852338
Detta kan ju bli döden för begagnatmarknaden, för mig är ju en bil rätt ny om den kanske bara är 5år och rullat 12000mil tex. De kommer ju inte bli värda ett skit om man inte har råd att reparera dem, man har ju läst skräckhistorier om dieselbilar med skurna pumpar där pump, spridare, ledningar och tom tanken byts för horribla priser över 50000kr.
Nä, tråkig utveckling.
av Osborn
#867509
Sedan mitt förra inlägg har en hel del hänt. Efter lite påstötningar på Volvo centralt tog de fram en programvara som jag fick köpa från Bilia för cirka 1300:-.

Programvaran stänger av funktionen neutralkontroll och jag slipper byta växellåda.

Programvaran löste mitt problem 100%
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]