Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NorskDrive
#872136
Hadde vår 2013 Xc70 inne på verkstedet grunnet rykkete girboks og harde nedgiringer.
Er spesielt de to første girene den tar som er rykkete. Mye bedre i fart.


Ble lagt inn siste versjon software, og kjørt adaption av boksen.
Men fortsatt så girer den ikke fint!

Prøvde å dra caravan på 1800 kg bak den for noen uker siden. Da giret den pent.

Hva skal man gjøre videre?

Har begynt å gå litt lei av Volvos drivlinje, da jeg har en bil som koster over 800 000.- Nok med alt utstyr idag som både bruker olje og ikke vil gire fint.
av NorskDrive
#872480
Er det noen som har byttet automatolje på en "nybil" som har gått 3-4000 mil?
Vil det gjøre kassen bedre? Forespurte vår forhandler da bilen var inne på verksted for bl.a rykkete girkasse.

De skiftet aldri girolje før fabrikken kom med ordre om å gjøre det.
av Osborn
#1271313
Osborn skrev: tis 27 maj 2014, 00:09 Sedan mitt förra inlägg har en hel del hänt. Efter lite påstötningar på Volvo centralt tog de fram en programvara som jag fick köpa från Bilia för cirka 1300:-.

Programvaran stänger av funktionen neutralkontroll och jag slipper byta växellåda.

Programvaran löste mitt problem 100%
Tyvärr var jag för snabb att dra slutsats. Grundfelet verkar vara att det ibland rycker när man lägger i D och bilen är varm. Eftersom funktionen neutralkontroll lägger i D så rycker det då ibland och problemen minskar då om man tar bort funktionen. Men problemen kvarstår när man själv lägger i D. Till exempel om man står i kö till McDrive och vill stäng av motorn. När jag sedan lägger i D blir det en smäll.
av Schmoyoho
#1271333
Osborn skrev: ons 26 sep 2018, 16:00Tyvärr var jag för snabb att dra slutsats. Grundfelet verkar vara att det ibland rycker när man lägger i D och bilen är varm. Eftersom funktionen neutralkontroll lägger i D så rycker det då ibland och problemen minskar då om man tar bort funktionen. Men problemen kvarstår när man själv lägger i D. Till exempel om man står i kö till McDrive och vill stäng av motorn. När jag sedan lägger i D blir det en smäll.
Med "rycker" så är det ett ryck när du lägger i D, det rycker inte i drivlinan när du t.ex står stilla med foten på bromsen och D ilagd?

Jag skulle isf testa att göra en bonnadaption. När lådan är varmkörd och ett ryck uppstår när du lägger i D, vänta i 5-6 s, sen växlar du till N och stannar där i 5 s. Sen växlar du fram och tillbaka några gånger och ser om du lyckas lura lådan att bättra sig. Om inte så går även samma procedur att tvingas fram med VIDA men då krävs, förutom VIDA, även Volvos adapter, DiCE. Enklast om du skriver var i landet du finns så kanske någon med rätt utrustning kan hjälpa dig, eller om du är tjenis med någon på Volvo så kanske de kan hjälpa dig.
av Osborn
#1290003
Idag var jag på Bilia för service och de berättade då att Volvo nu kommit på vad det är för fel, eller i alla fall hur man åtgärdar det. Man byter fem packningar i växellådan. Ett omfattande jobb som tar ett par tre dagar och kostar 40 - 50 000 kronor. Eftersom jag anmälde felet som maskinskada innan bilen var tre år gammal kanske försäkringsbolaget står för en del av kostnaden.

Felet kan inte vara så ovanligt för bilmekanikern sa att han hade lagat cirka 20 bilar med just det här felet.

Grundproblemet är alltså att när man lägger i D eller om "neutralkontroll" gör det automatiskt vid t. ex, rödljus efter att lådan varit i neutralläge några sekunder, så blir det som ett hårt ryck eller en smäll.

Mjukvaruändringen som jag fick för några år sedan minskade problemet eftersom den tog bort funktionen neutralkontroll. Men felet kvarstod när jag själv för spaken från N till D.

Felet visar sig bara när lådan är varm, oftast på sommaren.
Senast redigerad av 1 Osborn, redigerad totalt 0 gånger.
av twsniklas
#1290036
Hej

Jag skall in nästa vecka för byte av packningar/o-ringar. Bilen har gått 10500 mil och jag har fått mjukvaruuppdatering och byte av olja i lådan men inget av detta hjälpe mer att den växlar bättre men att det smäller till ibland är kvar från N till D och även någon nerväxling kan det bli hårt ryck.

Får se om det hjälper efter det. Jag får det på försäkringsbolaget Volvia med en självrik på ca 5000kr.

Bilen är en V70 D4 AWD-13

Åter kommer nästa vecka med resultat.
av Addict
#1290206
StefanN skrev:Ja, ryckiga automater verkar va väldigt populärt numera. Volvo lär få rutin på detta bytet.
För mig är detta den sista Volvon jag äger! Katastrofal kvalitet...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]

Däckbuller 19"

Ska de levereras med acusticmärkning? Hu[…]

Oljud Drivlina xc60 -14 *film*

Så skulle inte jag vicka 😔. Men vad är[…]

Den mutter du har ska dras tast med moment. Dina l[…]