Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Osborn
#786338
Hej!

Jag har en XC70 D3 AWD automat årsmodell 2010. Gått drygt 7000 mil. När jag står stilla med växelväljaren i D och bromsen nere i mer än cirka 3 sekunder så blir det ett ryck när jag släpper bromsen. Om jag står i en uppförsbacke rullar bilen lite tillbaka innan drivningen tar och bilen rycker framåt. Detta sker även om jag inte alls gasar.

Bila har kollat bilen och hittar inget fel. Dock tyckte de att det var för krångligt att kolla oljenivån i växellådan men eftersom de inte kunde se något läckage ansåg de att nivån är OK. Men om det var för lite olja från fabriken?

Jag har haft bilen sedan den var ny men kan ändå inte säga om det här beteendet fanns från början eller kommit den senaste tiden.

Här i forumet har jag sett att det finns en funktion som kallas "neutral kontroll" som kopplar över till N automatiskt vid stopp för att spara bränsle. Enligt inläggen togs dock den funktionen bort för typ 10 år sedan.

Jag tycker beteendet är irriterande men vill också veta om det är symtom på ett allvarligare fel eller om det är så här bilen skall bete sig.

Frågor:

1. Finns det "neutral kontroll" på min bil? Bila visste inte.
2. Är det troligt att det är för lite olja i lådan?
3. Någon som har haft samma problem?

Mvh
Osborn
Användarvisningsbild
av Momentum
#786471
Bilen ska stå kvar utan att röra sig bakåt om du står i uppförsbacke, den ska absolut inte rulla bakåt
Något ryck ska inte heller uppstå då du står stilla "på bromsen"
Om man inte klarar av att säkerställa att det finns nog mycket olja, vad har man för lösningsförslag istället, eller är det din verkstads uppfattning om att detta är normalt?
av ansjo
#786498
Har du märkt att växellådan rycker när den växlar ner, vid tex vid en avfart på en motorväg?
Användarvisningsbild
av Vojje
#786510
XC70 D3 AWD. Betyder det att bilen dragit tungt?
I så fall kan det vara dax att kolla kvaliteten på lådoljan.
Ungefär lika viktigt som rätt mängd.
av Osborn
#786566
Svar till momentum:

De rådfrågade Volvo centralt som inte kunde komma på något annat råd än att byta växellådan.
Senast redigerad av 2 Osborn, redigerad totalt 0 gång.
av Osborn
#786567
Svar till ansjo:

Ja, jag tror att växellådan rycker vid nerväxling, men är inte helt säker på vad som är normalt.
Senast redigerad av 1 Osborn, redigerad totalt 0 gånger.
av Osborn
#786569
Svar till vojje:

Bilen har inte dragit särskilt tungt, men jag har kört ett antal gånger mellan Stockholm och Göteborg och gasat på ganska bra.
av corzair
#786634
Jag hade en Drive med automat som hyrbil för några månader sedan och den rullade ganska mycket bakåt när man startade i uppförsbacke, ganska obehagligt första gångerna innan man hajade att man var tvungen att vara riktigt snabb till gasen. Inte riktigt dom automatlådorna jag varit van med innan.
Användarvisningsbild
av Guru
#786635
Osborn skrev: Bila har kollat bilen och hittar inget fel. Dock tyckte de att det var för krångligt att kolla oljenivån i växellådan men eftersom de inte kunde se något läckage ansåg de att nivån är OK. Men om det var för lite olja från fabriken?
Växellådan tillverkas av AisinWarner i Japan och oljan fylls på där, inte av Volvo. Tror inte att det fel oljemängd.
corzair skrev:Jag hade en Drive med automat som hyrbil för några månader sedan och den rullade ganska mycket bakåt när man startade i uppförsbacke, ganska obehagligt första gångerna innan man hajade att man var tvungen att vara riktigt snabb till gasen. Inte riktigt dom automatlådorna jag varit van med innan.
Växellådan i din hyrbil var en powershift, en dubbelkopplingslåda. Går inte att jämföra med en klassisk automat med momentomvandlare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#786662
En fråga.

Är det inte bra att bilen rullar lite bakåt i kraftigt motlut om man släpper bromsen utan att gasa ?:-/

Om den inte gör det innebär det ju att motorn konstant "gasar satan" för att få upp tillräckligt moment i konvertern för att driva iväg uppför backen bara man lättar lite på bromstrycket.

Satt fast många timmar i kö på autobahn med en bil som inte behövde gas för att driva på i D läget, bara att släppa lite på bromsen, visst bekvämt, men det alstrar ju massor med värme och drog massor mera soppa än varianten när man måste gasa för att bilen ska röra sig.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]