Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Osborn
#786665
Svar till VolvoB20

Jo, kanske. Det är ju en möjlighet, att det är en finess, inte ett fel. Typ vad som kallades "neutral kontroll".

Men är det så?
av ansjo
#786699
Osborn skrev:Svar till ansjo:

Ja, jag tror att växellådan rycker vid nerväxling, men är inte helt säker på vad som är normalt.
Jag ska lämna in min bil om ett par veckor för just detta. Ärendet tar hela dagen, då de ska kalibrera om den med uppvärmning till viss temperatur i olika stadier. Tydligen ett problem som Volvo vet om, då min servicetekniker visste exakt vad som var problemet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#786725
Osborn skrev:Svar till VolvoB20

Jo, kanske. Det är ju en möjlighet, att det är en finess, inte ett fel. Typ vad som kallades "neutral kontroll".

Men är det så?
Är det inte så att den finns kvar i nyare variant ? Den har utvecklats och ska vara så snabb att den drar i D lika snabbt som du släpper bromsen, dock måste allt vara rätt kalibrerat för du ska slippa rycken.
Användarvisningsbild
av Momentum
#786796
Vad som hanterar att bilen står stilla i uppförsbacke då man släpper bromsen vet jag inte
Men det varken gasar mera, eller märks någon annan påverkan på motorvarv eller något annat, bilen står stilla helt enkelt
Det gör båda mina med automatlåda.....
av Osborn
#786906
"VolvoB20" skrev:

Är det inte bra att bilen rullar lite bakåt i kraftigt motlut om man släpper bromsen utan att gasa ?:-/

Svar:
Jo, men min bil driver inte alls ett litet ögonblick och sedan går växeln in med ett ryck och bilen går framåt. Det känns fel.
av Osborn
#786908
ansjo skrev:
Osborn skrev:Svar till ansjo:

Ja, jag tror att växellådan rycker vid nerväxling, men är inte helt säker på vad som är normalt.
Jag ska lämna in min bil om ett par veckor för just detta. Ärendet tar hela dagen, då de ska kalibrera om den med uppvärmning till viss temperatur i olika stadier. Tydligen ett problem som Volvo vet om, då min servicetekniker visste exakt vad som var problemet.

Fråga: Är ditt problem bara att växellådan rycker vid nerväxling eller har du mitt problem med ryck efter stillastående också?
Användarvisningsbild
av Honke
#787036
Min XC60 har oxå problemet vid stillastående i D att den väntar med att driva o sen skuttar iväg. Dock händer det inte varje gång.
Har även problem med hårda nerväxlingar från och till.
Grymt irriterande när det händer.

Ska lämna bilen för detta och några andra garantiåtgärder nästa måndag.
av Osborn
#787042
Honke skrev:Min XC60 har oxå problemet vid stillastående i D att den väntar med att driva o sen skuttar iväg. Dock händer det inte varje gång.
Har även problem med hårda nerväxlingar från och till.
Grymt irriterande när det händer.

Ska lämna bilen för detta och några andra garantiåtgärder nästa måndag.
Intressant, då är jag inte ensam.
Berätta gärna om verkstaden fixade problemet, och i så fall hur.
Användarvisningsbild
av Honke
#787044
Absolut, det kan jag göra.
Kommer ha koll på denna tråden dåjag också är nyfiken om fler har problem och ev lösning.
av ansjo
#787951
Osborn skrev:
ansjo skrev:
Osborn skrev:Svar till ansjo:

Ja, jag tror att växellådan rycker vid nerväxling, men är inte helt säker på vad som är normalt.
Jag ska lämna in min bil om ett par veckor för just detta. Ärendet tar hela dagen, då de ska kalibrera om den med uppvärmning till viss temperatur i olika stadier. Tydligen ett problem som Volvo vet om, då min servicetekniker visste exakt vad som var problemet.

Fråga: Är ditt problem bara att växellådan rycker vid nerväxling eller har du mitt problem med ryck efter stillastående också?
Den rycker även då, men inte lika markant som när den växlar ner. Jag tycker även att lådan växlade mjukare de första 7-800 milen mot vad den gör nu, men det kanske bara är en känsla jag har...?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Köpråd

Skrev in en annan tråd. Men en hybrid med to[…]

Hej, Som rubriken lyder har min V50 1.6d frå[…]

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]