Sida 1 av 1

Olja

Postat: sön 08 sep 2013, 20:09
av Stef750
Funderar på ett extra oljebyte inför vintern och då är ju den stora frågan vilken olja men kan ha i. Har sökt runt lite här på forumet och delvis fått svar. Har en V70 2,5 FT MY10 och vet att Volvo häller i Castrol A5/B5 olja vilket ju rekomenderas. Då är den stora frågan, tar motorn skada av man använder A3/B3/B4 olja.
A3/B3/B4 har ju i regel högre klassning än A5/B5. API SM/CF istället för SL/CF och är i regel billigare.

Är det dumt att byta till en annan kvalitè än den som motorn gått på förut och är insliten med. Bilen har rullat 6500 mil. Men vad tusan, det är ju Volvos femma! Är den så jäkla känslig nu för tiden?

Förstår om man tycker det är helt onödigt att hålla på och byta mellan servicarna, men tycker det känns skönt att veta att det är fräcsh olja i inför vintern då det blir mycket kortkörning tyvärr. Hade lite problem förra vintern med majonäs i oljepåfyllningslocket.

Förövrigt har jag gjort en Tuffcote Dinol behandling och det kan jag rekomendera! Man blir lycklig när man böjer sig ner och kollar hur det ser ut under! :lol:

Re: Olja

Postat: sön 08 sep 2013, 21:20
av rid54
Tuffcote Dinol känns skönt när saltlaken lägger sig runt bilen, ja!

Kolla här för oljetyper: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=84871
Det verkar som A5/B5 är en utveckling av A1/B1 och inte samma typ som A3/B3. Jag skulle nog inte avvika från rekommendationerna för motortypen.

Re: Olja

Postat: sön 08 sep 2013, 21:55
av erniefågelholk
A5/B5 har en högre klassning
än A3/B3
din motor förtjänar det bästa,
använd gärna en lättflytande olja vid kallstart ex. 0W
se sedan Volvos kravspec för varm motor (oljan 80 grader) ex 30 el. 40 :-)-)

Re: Olja

Postat: sön 08 sep 2013, 22:32
av rid54
Läs gärna inlägget som finns länkat till. A3/B3 oljor är inte en sämre typ av A5/B5; det är oljor med olika egenskaper pga kraven på låg friktion etc. Jag citerar:

"Koderna A3/B3/B4 är de högsta och ger i princip alltid tillräcklig smörjning för alla motorer. Dessa koder
överlappar kraven för A2/B2 som är av enklare typ. Koderna A1/B1 och A5/B5 däremot indikerar att oljan
är av en speciell bränslebesparande typ. Denna typ av olja ska man endast använda i fordon som kräver
just denna olja. Detta står angivet i bilens instruktionsbok."

Kolla instruktionsboken för att välja rätt oljetyp.

Re: Olja

Postat: mån 09 sep 2013, 18:28
av Dpblad
TKD-behandling även här - direkt från handlaren. Känns helt rätt på v.kusten men det dröjer nog många år innan det betalar sig...

Ang olja. Hade en hel låda med BMW- SLX kastrullolja men beställde ändå en ny låda A5B5 fr mapodo till Volvon. För BMWn sas det ffa att det var DPF som oljan skyddade, dom hittar alltid på något... Om maskinskadegarantin skulle ha gått ut hade jag kört på A3B4, ffa om jag bytt olja 1/halvår.