Sida 1 av 1

Usel kvalitet på MY11 XC70

Postat: sön 01 sep 2013, 21:24
av perhall
Pratade just med en kollega som haft knakljud i bakaxeln. Den behöver bytas, kostar 38000+moms, tidigare i somras byttes svänghjul till en kostnad av 25000 samt hjullager. Bilen har gått drygt 11000 mil och har en idealisk körprofil - mellan 60 och 100 km enkel resa på landsväg, ingen stadskörning, mest bra vägar. Tydligen är åtminstone svänghjul och hjullager vanliga problem. I ljuset av detta ter sig ju begagnatpriserna för xc70 väldigt höga. Audis AWD verkar ju t ex hålla betydligt bättre!
/PH

Re: Usel kvalitet på MY11 XC70

Postat: sön 01 sep 2013, 21:39
av RSport

Re: Usel kvalitet på MY11 XC70

Postat: sön 01 sep 2013, 21:54
av Doffen
perhall skrev:Pratade just med en kollega som haft knakljud i bakaxeln. Den behöver bytas, kostar 38000+moms, tidigare i somras byttes svänghjul till en kostnad av 25000 samt hjullager. Bilen har gått drygt 11000 mil och har en idealisk körprofil - mellan 60 och 100 km enkel resa på landsväg, ingen stadskörning, mest bra vägar. Tydligen är åtminstone svänghjul och hjullager vanliga problem. I ljuset av detta ter sig ju begagnatpriserna för xc70 väldigt höga. Audis AWD verkar ju t ex hålla betydligt bättre!
/PH
Mandagseksemplar finnes over alt.
Svinghjul er ikke ett vanlig problem på XC70, ei heller bakaxel problem. At man har en idealsk kjørprofil, trenger egentlig ikke bety noe som helst, er hvordan man kjører som betyr noe.
Svinghjul kan man lett ta livet av, ved å kjøre på feil måte.

Bakaxel kan det jo ha vært en ganske simpel fel, men Volvo liker å bytte komponenter, ikke deler.

Men klart, er jo trasigt å ha en bil med mycke fel, men slik er det bare.

Re: Usel kvalitet på MY11 XC70

Postat: sön 01 sep 2013, 23:06
av perhall
Hade den varit privatägd hade säkert en del gått på goodwill, inte riktigt ok att en privatperson hostar upp nästan 100 000 på två månader innan bilen är tre år.
Jag hoppas att det är ovanliga fel. Vet inte hur många Volvo som är försäkrade hos LF och hur det ser ut hos de andra f-bolagen, alla ger väl inte ut såna här rapporter.
PH

Re: Usel kvalitet på MY11 XC70

Postat: mån 02 sep 2013, 11:23
av apersson850
På min XC70 2012 byttes ett bakhjulslager efter drygt 4000 mil. Dammskyddet var inte monterat på den sidan där hjullagret havererade, men det satt på andra sidan.

Re: Usel kvalitet på MY11 XC70

Postat: mån 02 sep 2013, 11:55
av Lövet
Första gången jag hör om de felen på xc70

Re: Usel kvalitet på MY11 XC70

Postat: mån 02 sep 2013, 14:26
av Guligan
RSport skrev:http://mb.cision.com/Public/152/9371680 ... 4f3fae.pdf
Det var intressant läsning! Bra att försäkringsbolagen följer upp, och givetvis hoppas man på att premierna påverkas efter dessa resultat.

Re: Usel kvalitet på MY11 XC70

Postat: mån 02 sep 2013, 15:33
av perhall
Får hoppas det är ovanligt, ändå rätt jobbigt med 100 000 kr rep på två månader på en försiktigt körd MY11.../PH

Re: Usel kvalitet på MY11 XC70

Postat: mån 02 sep 2013, 21:26
av Exquattro
Haldex systemen kan vara nog så bra för oss som kör nya bilar, men privatägt, lite mil och några år på nacken, kanske lite tunga släp. Nej tack!
Då finns det andra, robustare lösningar som jag tror håller bättre i längden, Perhall nämnde ett. Subaru har jag heller aldrig hört nån som har haft problem med just AWD´n. De finns såklart, men jag har då aldrig hört talas om det.

Re: Usel kvalitet på MY11 XC70

Postat: mån 02 sep 2013, 23:51
av perhall
Ovanför denna tråd är det en om D5 haveri... kan bli dyrt att äga en robust Volvo...