Sida 1 av 1

Koppla ur drivningen på bakaxeln om man har reservhjul på?

Postat: sön 21 jul 2013, 14:09
av LasseL
Fick punktering och bytte till reservhjul på min V70 D5 AWD MY11.
Allt väl, men så läste jag i manualen om reservhjul och att "På fyrhjulsdrivna bilar kan drivningen på bakaxeln kopplas ur."

Måste man det? Kanske bara om man ska på hala vägar?
Och det står inte i manualen hur man kan koppla ur bakhjulsdriften (om jag läst riktigt)...

Någon som vet?

Re: Koppla ur drivningen på bakaxeln om man har reservhjul på?

Postat: sön 21 jul 2013, 17:24
av Variosboy
Utan att ha läst manualen så anser jag att den där meningen kan tolkas på flera sätt.
Tex:
"Om du sätter på reservhjulet så uppfattar datorn i bilen den annorlunda rullomkretsen och för att inte förstöra något på bilar som är fyrhjulsdrivna så stänger datorn av fyrhjulsdriften."

Re: Koppla ur drivningen på bakaxeln om man har reservhjul på?

Postat: sön 21 jul 2013, 18:25
av VolvoB20
Många bilar saknar mellandiff och kan därför inte driva på alla 4 om hjulen är olika stora, tex BMW xDrive och Volvo Haldex. På BMW kopplas driften ur automatiskt om det skiljer 1.5 %. Antar att volvo har ungefär samma värde.

Re: Koppla ur drivningen på bakaxeln om man har reservhjul på?

Postat: sön 21 jul 2013, 21:11
av gooose
VolvoB20 skrev:Många bilar saknar mellandiff och kan därför inte driva på alla 4 om hjulen är olika stora, tex BMW xDrive och Volvo Haldex. På BMW kopplas driften ur automatiskt om det skiljer 1.5 %. Antar att volvo har ungefär samma värde.
Japp så är det har för mig att den kopplas ur vid 3% konstant diff mellan hjulen Detta är något jag läs någonstans jag är ej 100% säker på att det är 3% men runt detta 'r det


//Goose

Re: Koppla ur drivningen på bakaxeln om man har reservhjul på?

Postat: sön 21 jul 2013, 21:23
av LasseL
Ja, det låter ju logiskt. Kanske litet förtydligande i manualen hade varit på sin plats...