Sida 1 av 5
Skillnader mellan B5254 i utförande 2.5T och 2.5FT
Postat: ons 17 jul 2013, 11:10
av Jackson75
Är det några stora skillnader mellan B5254 motorn i utförande som 2.5T bensinare och 2.5FT flexifuel?
Som t.ex materialval, fuelrail, spridare, etc
Anledningen till att jag undrar är att jag kommer bygga om min V70 -04 2.5T till E85 inom kort (med piggyback).
Tack!
Re: Skillnader mellan B5254 i utförande 2.5T och 2.5FT
Postat: ons 17 jul 2013, 11:26
av Variosboy
Den motor som 2.5FT bygger på är väl ganska långt ifrån den 2.5T som kom -04!?
Re: Skillnader mellan B5254 i utförande 2.5T och 2.5FT
Postat: ons 17 jul 2013, 12:41
av Racetwin2
Enda skillnaden såvitt jag vet är allt som kommer i kontakt med bränslet - Bränsleledningar, bränslepump etc. I övrigt är motorn identisk med 2,5T. Står du i valet mellan de två så välj en 2,5 FT. Mycket bättre drag och motorgång med E85. Eller tänkte du etanolkonvertera?
Givetvis också motorstyrenhet då den är mappad för att klara olika bränslen och blandningar dem emellan.
Re: Skillnader mellan B5254 i utförande 2.5T och 2.5FT
Postat: ons 17 jul 2013, 12:47
av Jackson75
Racetwin2 skrev:Enda skillnaden såvitt jag vet är allt som kommer i kontakt med bränslet - Bränsleledningar, bränslepump etc. I övrigt är motorn identisk med 2,5T. Står du i valet mellan de två så välj en 2,5 FT. Mycket bättre drag och motorgång med E85. Eller tänkte du etanolkonvertera?
Givetvis också motorstyrenhet då den är mappad för att klara olika bränslen och blandningar dem emellan.
Tack, jo jag avser att E85 konvertera den! :)
Re: Skillnader mellan B5254 i utförande 2.5T och 2.5FT
Postat: ons 17 jul 2013, 13:06
av perhall
Ja identisk med 2,5T av samma MY men inte med MY04!
Dessutom kom 2,5T 210 hk MY05, MY04 var det 2,4T 200 hk - möjligen avses en MY05 uttagen år 2004.
PH
Re: Skillnader mellan B5254 i utförande 2.5T och 2.5FT
Postat: ons 17 jul 2013, 13:20
av Jackson75
perhall skrev:Ja identisk med 2,5T av samma MY men inte med MY04!
Dessutom kom 2,5T 210 hk MY05, MY04 var det 2,4T 200 hk - möjligen avses en MY05 uttagen år 2004.
PH
Jag har en MY04 byggd December 2003, med 2.5T 210hk
Re: Skillnader mellan B5254 i utförande 2.5T och 2.5FT
Postat: ons 17 jul 2013, 13:31
av perhall
Just det, nu tänkte jag fel, 2,5T började produceras v 9 2003 då MY04 kom... sorry.
Men det är inte bara bränsleledningar och bränslepump som skiljer, är det inte en massa annat också fick jag förklarat för mig när V70II introducerades...
PH
Re: Skillnader mellan B5254 i utförande 2.5T och 2.5FT
Postat: ons 17 jul 2013, 13:44
av Jackson75
I vilket fall som helst, min kära V70 kommer snart få smaka på spriten. Detta via en egenutvecklad E85-modul :D
Re: Skillnader mellan B5254 i utförande 2.5T och 2.5FT
Postat: ons 17 jul 2013, 14:04
av Rådlös
Lite klarläggande: Någon FlexiFuel från Volvo fanns inte 2004. Det kom några år senare (2007?) Så det kan vara markanta skillnader*. Jag har en V70 2.0F -08. Den har bränslepump och tankgivare matad med växelspänning. Troligen har 2.5 FT det också? Det kan vara skillnader i materialval på vissa motordetaljer mellan en bensin och en FFV. En FFV har alltid elektrisk motorvärmare. SAAB BioPower hade valmöjlighet på elektrisk eller bränsledriven motorvärmare. Om någon undrar, så går en vanlig bränsledriven motorvärmare alldeles utmärkt på E85. T.o.m bättre eftersom etanol sotar mindre.
Sedan är naturligtvis motorstyrenheten annorlunda mappad i en FFV. Men nu skulle Jackson75 etanolkonvertera med en Piggyback, en elektronisk dosa. Då kan man lite "slarvigt" säga att han lite begränsat mappar om sin motorstyrenhet själv.
Det går att mappa om den befintliga styrenheten till E85, men är orimligt dyrt. En Piggyback är billigare.
*Enligt en "luddigt och ytlig" beskrivning från Volvo, så har deras FFV-motorer elektrisk förbränningsluftförvärmning vid kallstart. Etanol vill nämligen ha några tiotal fler värmegrader än vad bensin behöver för att förbrännas effektivt. Jag vet inte hur en 2.5T är utrustad i det avseendet, men om man etanolkonverterar en bensinmotor så skall man tänka på att förvärmningen av förbränningsluften skall fungera. Av det förstår man att några "öppna sportluftfilter" inte är någon hit ihop med etanol.
Re: Skillnader mellan B5254 i utförande 2.5T och 2.5FT
Postat: ons 17 jul 2013, 14:13
av perhall
2,5FT kom sommaren 2008 som MY09, fanns ej tidigare. 2,0F kom i dec. 2007 el jan. 2008 har jag för mig. 2,5T kom med första lev. sept. 2007.
Man kan ju tänka sig att det BSR gör vid en etanolkonvertering är minimum - Volvo lär ha gjort fler modifieringar.
PH