Volvo V70 2.4 D går ryckigt
Postat: tor 11 jul 2013, 23:11
Har en V70 2.4 D av årsmodell -09, miltal 11500. Den har de senaste veckorna gått ryckigt. Min första tanke var att det var något av luft- eller bränslefiltret som var "smutsigt". Då det var dags för 12000 mila service inom närmsta tiden har jag låtit det bero.
Efter att ha gjort servicen där de även läste av felkoder (då jag berättade om rycken) visade det sig att problemen kvarstår. Man tog då in den igen för att läsa felkoder igen, det visade sig då att de hittade en "ny" felkod (trots att dessa avläsningar gjordes med några timmars mellanrum). Felkoden visade att kylfläkten gick hela tiden, och man trodde då att det var motortempgivaren som behövdes bytas, här har jag förutsatt att man mätte temperaturen då man konstaterade felet.
Idag bytte de då tempgivare, dessvärre verkar problemen med ryckig körning kvarstå. Iaf de ca 4 mil jag körde från verkstaden.
Men när jag efter ett par timmar körde igen, ca 1.5 mil ryckte det ingenting.
MAO ryckte det inget när den var kall..
Nu, ca 1 timma efter senaste körningen åkte jag ca 5 km, när jag kom hem drog fläkten igång som satan!
Här själv läst att det kan vara kabeln till tempgivaren, detta påpekade jag till servicmannen.
Någon som har en kvalificerad gissning?
Vidare verkar jag ha en onormalt hög bränsleförbrukning, just nu ligger den enligt färddator på 0.75. Enligt Volvo borde jag komma under 0.6. Vet inte om det kan finnas något samband?
Det känns hopplöst, det är ju inte direkt gratis att lämna in bilen på verkstaden.
Vänligen
Efter att ha gjort servicen där de även läste av felkoder (då jag berättade om rycken) visade det sig att problemen kvarstår. Man tog då in den igen för att läsa felkoder igen, det visade sig då att de hittade en "ny" felkod (trots att dessa avläsningar gjordes med några timmars mellanrum). Felkoden visade att kylfläkten gick hela tiden, och man trodde då att det var motortempgivaren som behövdes bytas, här har jag förutsatt att man mätte temperaturen då man konstaterade felet.
Idag bytte de då tempgivare, dessvärre verkar problemen med ryckig körning kvarstå. Iaf de ca 4 mil jag körde från verkstaden.
Men när jag efter ett par timmar körde igen, ca 1.5 mil ryckte det ingenting.
MAO ryckte det inget när den var kall..
Nu, ca 1 timma efter senaste körningen åkte jag ca 5 km, när jag kom hem drog fläkten igång som satan!
Här själv läst att det kan vara kabeln till tempgivaren, detta påpekade jag till servicmannen.
Någon som har en kvalificerad gissning?
Vidare verkar jag ha en onormalt hög bränsleförbrukning, just nu ligger den enligt färddator på 0.75. Enligt Volvo borde jag komma under 0.6. Vet inte om det kan finnas något samband?
Det känns hopplöst, det är ju inte direkt gratis att lämna in bilen på verkstaden.
Vänligen