Sida 1 av 1

AC kompressor

Postat: tor 11 jul 2013, 16:52
av ssiimoon
Jag har nyligen beställt en utbytes AC kompressor. Vet någon om den leveras med olja i? Kompressor är beställd på Volvo.

Re: AC kompressor

Postat: tor 11 jul 2013, 18:53
av volvokhaled
Hej!

De gånger jag själv köpt kompressor från både Volvo och andra leverantörer har de kommit med olja i. :wink:

Re: AC kompressor

Postat: tor 11 jul 2013, 19:13
av ssiimoon
Okej. Tack för svaret :D

Re: AC kompressor

Postat: tor 11 jul 2013, 21:05
av svedan
ssiimoon skrev:Jag har nyligen beställt en utbytes AC kompressor. Vet någon om den leveras med olja i? Kompressor är beställd på Volvo.
Volvo har ibland lämnat typ 60 månaders goodwill om kompressorn skurit!
Kanske sent att fråga om du redan beställt, men prova.(Om det nu var det felet?) :mrgreen:

Re: AC kompressor

Postat: tor 11 jul 2013, 21:50
av ssiimoon
Felet från början var att AC kompressorn höll på att skära ihop. Hade bara tur att jag upptäckte det. Innan den skar.

Re: AC kompressor

Postat: fre 12 jul 2013, 02:57
av xxargs
Oljan i en ny kompressor är tänkt att räcka till för en 'torr' system - dvs. nytillverkad bil utan oljefilm på AC-systemets innerytor.

Det innebär om man byter kompressor i en redan använd system, ofta att man måste hälla ut ca 50% av oljan minus den delen som försvinner när man byter torkfilter (vilket man bör göra vid ett så stort arbete) - ofta ca 27 - 30 ml för torkfiltret lite beroende på hur stor denna är.

Ett exmpel: om kompressorn rymmer 200 ml vid leverans (mäts upp) så skall 100 - 30 = 70 ml hällas av om man också byter torkfilter i samband med kompressorbytet i redan använt system och den inte i övrigt är tvättad/avfettad/bytt en massa grejor och slangar

En normal oljenivå brukar nämnas som att 50% av komppressorns fyllning skall vara kvar i kompressorn efter att ha körts ett tag. Tömmer man inte av rätt mängd med olja så kan man lätt få för mycket olja i systemet.