Sida 1 av 2
trim
Postat: sön 07 jul 2013, 22:19
av nille85
Vad kan jag göra för att skrämma upp min s80 2.4 D lite till......har vart på volvo och fått polestar (205/450) samt vart hoss uppsalaavgasteknik och byggt om avgassystem från katten med dubbla 2.5 tums rör samt ett sportluftfilter i lådan. Har automat
Skulle det bli någon skillnad om man tex bytte wastegaten?
mvh niclas
Re: trim
Postat: sön 07 jul 2013, 23:18
av Perra83
Du skulle ha valt Rica istället 240hk 475Nm.
Eller mappat hos Autotech utan partikelfiltret.
Re: trim
Postat: tis 09 jul 2013, 11:56
av Guru
Hur byter du wastegaten? Och vad skulle det göra för skillnad?
Re: trim
Postat: tis 09 jul 2013, 13:39
av jite
Alltså wastegatens uppgift är att släppa förbi avgaser genom sig istället för att de ska gå genom turbon, dvs man "stänger av" funktionen från turbon tillfälligt. Se det som en sidokanal som leder förbi turbon. När du sedan fullgasar och vill ha maxladd så stänger man wastegaten (delvis eller helt för att justera laddtryck). Hur du skulle få mer effekt av att potentiellt ännu mindre avgaser passerar turbon vet jag inte?? Jag är dock ingen expert :)
Re: trim
Postat: tis 09 jul 2013, 13:47
av MartinS
Om jag tillåts spekulera lite så kanske en kraftigare wastegateklocka skulle göra wastegaten tätare om det skulle vara ett problem vid höga laddtryck. Men det lär väl inte behövas i detta fallet.
Re: trim
Postat: tis 09 jul 2013, 13:54
av jite
MartinS skrev:Om jag tillåts spekulera lite så kanske en kraftigare wastegateklocka skulle göra wastegaten tätare om det skulle vara ett problem vid höga laddtryck. Men det lär väl inte behövas i detta fallet.
Precis. Jag tror dock att vi pratar helt andra turboaggregat när det blir aktuellt. Om wastegaten inte är tät nog innebär det också att man inte nått sitt önskade laddtryck (vid ett visst avgasflöde). Man ska ju vara medveten om att om man ändrar beteende i wastegaten bör man nog se över mappning, maxladd osv osv.
Re: trim
Postat: tis 09 jul 2013, 14:39
av Guru
Dieslarna har VNT-turbo och då finns det ingen wastegate... :mrgreen:
Men pratar vi bensin så har ni helt rätt!
Re: trim
Postat: tis 09 jul 2013, 14:54
av MartinS
Sorry, oljebrännare har aldrig intresserat mig så jag har aldrig brytt mig om att ta reda på hur dom fungerar.
Re: trim
Postat: tis 09 jul 2013, 15:18
av Guru
Mest intresserad över hur TS tänkte?
Helt ok att man inte kan all teknik, inget fel i det. Ju mer man vet, ju mer inser man att man inte kan allt...
Men när man ställer en sådan specifik fråga blir det lätt lustigt om bilen i fråga inte har det man tänkte byta. Det hade varit mer naturligt att fråga vad nästa steg är, vad som mer går att göra.
Sv: trim
Postat: tis 09 jul 2013, 16:52
av AndS
Skulle inte gjort något mera utifrån motorkaraktären. Den är redan med Polestar tillräckligt stark där den har som mest vrid, 1700-3000 varv, och utifrån att det är en diesel med enkelturbo.
En bensinare är ju helt annorlunda där man kan ta ut mera på högre varvtal och dra nytta av det.
Är inte rätt motor att jaga extra toppeffekt på.