Sida 1 av 1
Leveransstopp alla Bi-fuel MY14 juni/juli.
Postat: lör 06 jul 2013, 14:21
av Racetwin2
Ja, som rubriken anger. Jag skulle fått min innan semestern men nu kan de inte ge något besked alls när jag får bilen. Annat än att det blir efter semestern. Är det någon som vet mer eller som fått besked om när ni får era MY14 BiFuel?
Enligt min ÅF så har de inte ens fått reda på orsaken vilket jag tycker är mycket märkligt. Och som sagt inte ens ett prel besked om när det kan åtgärdas. Har AFV brunnit ned eller vad?
Någon som vet mer?
Re: Leveransstopp alla Bi-fuel MY14 juni/juli.
Postat: sön 07 jul 2013, 09:31
av MattiasD
Kul, att du också satsar på en MY14 :) Jag har inget svar på dina funderingar, men alltid tyckt att det är märkligt att Volvo satsar på att ha en 2 l 5 cyl motor i Bi-Fuel. Och att det motorn används endast i Bi-Fuel. Det måste vara stor risk för Volvo när det gäller underleverantörer till en lågvolymmotor. Och eventuella problem tenderar nog också att prioriteras ner. Sedan är det gasinstallationen som tyvärr också är små volymer. Säkert samma sak där om problem uppstår. Nåja, hoppas det ordnar sig snart.
Re: Leveransstopp alla Bi-fuel MY14 juni/juli.
Postat: sön 07 jul 2013, 10:25
av perhall
Jo, de skulle ju kunna få lägre förbrukning med T4-motorn. Men samtidigt är den nya 2,0 5-cyl 213 hk motorn rätt mycket snålare än den tidigare 2,4 l. Finns ju rätt många här på forumet, bl a jag, som värdesätter 5 cyl och den fina gången i den motorn. Men troligen tycker Bi-Fuel-kunder i allmänhet att låg förbrukning är viktigare... och den är ju säkert 15% lägre med T4..
PH
Re: Leveransstopp alla Bi-fuel MY14 juni/juli.
Postat: sön 07 jul 2013, 14:46
av Racetwin2
Ja, det är nog både för att det är en omtyckt motor men framförallt för att den från början är anoassad för biogas. Gissar att detta även är inkluderat i nya VEA-motorerna men att det kommer senare. Skulle nog bli för dyrt att utveckla detta på Dagens fyrcylindriga.
Egentligen är jag inte ute efter snålmotorer vad gäller förbrukning utan jag vill ha en rolig motor att köra. 2,5 FT var snäppet bättre än den AFV jag har nu även om de på pappret hade samma prestanda. Men på E85 gick den grymt. Funderade faktiskt på en T6 men med den utrustningssidan jag har så skulle jag nästan hamna på dubbla förmånsvärdet.
Hade jag köpt bil privat så hade jag nog tagit en T6 Polestar och etanolkonverterat den. Det hade varit grejer det :)
Leveransstopp alla Bi-fuel MY14 juni/juli.
Postat: sön 07 jul 2013, 20:07
av Andis
Racetwin2 skrev:Ja, det är nog både för att det är en omtyckt motor men framförallt för att den från början är anoassad för biogas. Gissar att detta även är inkluderat i nya VEA-motorerna men att det kommer senare. Skulle nog bli för dyrt att utveckla detta på Dagens fyrcylindriga.
Egentligen är jag inte ute efter snålmotorer vad gäller förbrukning utan jag vill ha en rolig motor att köra. 2,5 FT var snäppet bättre än den AFV jag har nu även om de på pappret hade samma prestanda. Men på E85 gick den grymt. Funderade faktiskt på en T6 men med den utrustningssidan jag har så skulle jag nästan hamna på dubbla förmånsvärdet.
Hade jag köpt bil privat så hade jag nog tagit en T6 Polestar och etanolkonverterat den. Det hade varit grejer det :)
Blir lite nyfiken på vad som fick dig att fastna för en bifuel efter att läst din text?
Är det miljöpolitik på företaget du jobbar eller för du vill åt en 5 cyl bensin gas motor
Med vänlig hälsning,
Andis
Re: Leveransstopp alla Bi-fuel MY14 juni/juli.
Postat: sön 07 jul 2013, 21:30
av Racetwin2
Jag är en av dem som gillar femman skarpt. Tyst, vibrationsfri och med en trevlig karaktär. 2-liftaren kan jag dock inte uttala mig om ännu men det är ju samma motor med kortare slag.
Med både 2,5FT och AFV:n får man faktiskt en bil med hyfsat drag i. Med den nya 2,0-litaren blir det nog sämre men ändå helt ok. 213 hk är rätt ok. Som tjänstebilar har miljöbilarna varit grymt prisvärda jämfört med tex D5 som annars varit alternativet. Jag har inget tvång att välja miljöbil och har inget pristak i övrigt heller. Ändå har jag fastnat för miljöbilarna. Man får rätt mycket pang för pengarna och kör miljövänligt. Även om de drar hyfsat mycket så kör jag ändå lika billigt som en diesel i ren bränslekostnad. Och då förmånsvärdet är så bra så väger det över med råge. Jag har aldrig gillat dieslar. Och en miljöbil är mindre sannolik att upptaxeras, i synnerhet biogas.
Leveransstopp alla Bi-fuel MY14 juni/juli.
Postat: mån 08 jul 2013, 00:06
av Andis
Racetwin2 skrev:Jag är en av dem som gillar femman skarpt. Tyst, vibrationsfri och med en trevlig karaktär. 2-liftaren kan jag dock inte uttala mig om ännu men det är ju samma motor med kortare slag.
Med både 2,5FT och AFV:n får man faktiskt en bil med hyfsat drag i. Med den nya 2,0-litaren blir det nog sämre men ändå helt ok. 213 hk är rätt ok. Som tjänstebilar har miljöbilarna varit grymt prisvärda jämfört med tex D5 som annars varit alternativet. Jag har inget tvång att välja miljöbil och har inget pristak i övrigt heller. Ändå har jag fastnat för miljöbilarna. Man får rätt mycket pang för pengarna och kör miljövänligt. Även om de drar hyfsat mycket så kör jag ändå lika billigt som en diesel i ren bränslekostnad. Och då förmånsvärdet är så bra så väger det över med råge. Jag har aldrig gillat dieslar. Och en miljöbil är mindre sannolik att upptaxeras, i synnerhet biogas.
Tror den kommer gå bra. Måste ju vara turbo på den om dom plockar ur 213 hk ur 2 liter och då kan man ju alltid få vrid ur liten cylindervolym med när det är överladdat
Heller inte så mycket för det här med diesel. Kul att dom kommit med ett roligt miljöalternativ. Visste inte om den här modellen på motor, biogas har för mig förut bara inneburit icke överladdat. Synd att den motorn inte hittar ner i Xc70 modellerna, men kanske gör det kan man ju hoppas.
Tror som dig med att biogas bilarna kommer nog förbli lågskattade.
Du får lägga upp lite bilder och berätta hur den är sen när du fått den. Gärna hur du tycker skillnaden är jämfört med 2,5FT varianten.
Lycka till med beställningen på nya bilen.
Med vänlig hälsning,
Andis
Re: Leveransstopp alla Bi-fuel MY14 juni/juli.
Postat: mån 08 jul 2013, 08:15
av Funk
Min kollega fick sin Bifuel MY-14 för tre veckor sedan, så några har allt lämnat konverteringsverkstade.. Och den nya tvålitersmotorn år mycket fin att köra kan jag intyga.
/Thomas