Sida 1 av 6
V70 D2 eller D4?
Postat: fre 05 jul 2013, 08:52
av Fisch
Jag funderar på att plocka ut en tjänstebil. På grund av avtal så är det V60 D2, V70 D2 eller V70 D4 som jag kan välja på. Automat eller manuell är upp till mig.
Jag har nyligen kört en V70 MY14 D4 automat som jag tyckte gick riktigt fint. Men den kommer ju kostar mig lite mer förstås än en D2. Har inte kört någon D2, men jag ville lyssna av lite här vad som tycks spontant. Det är samma utrustningsnivå och jag hade tänkt mig en automat.
Vara dumsnål eller inte? Med D4 blir det ett nettolöneavdrag plus förmånsvärdet, D2 kostar bara förmånsvärde.
Re: V70 D2 eller D4?
Postat: fre 05 jul 2013, 12:02
av jite
Jag tycker du ska bege dig till en bilhandlare och provköra en D2a med automat. När du har provkört båda blir det nog lite lättare att diskutera för-/nackdelar mellan motorerna :)
Re: V70 D2 eller D4?
Postat: fre 05 jul 2013, 12:05
av jpennerb
För mig skulle det självklara valet vara en D4 Automat. Nästan 50hk skillnad vilket är bra att ha om man kör med mycket last och drar släp/husvagn. Det det beror helt på vilka behov man har, en D2 kan räcka långt om man oftast är själv i bilen och kör på E4an hela dagarna...
Re: V70 D2 eller D4?
Postat: fre 05 jul 2013, 12:30
av fredrikwt
vad blir skillnaden i kronor då? får du ett nettolöneavdrag motsvarande förmånsvärdet? Gör du ett nettolöneavdrag minskar för övrigt förmånsvärdet med motsvarande - eftersom du betalar för det är det ingen förmån. Är det bruttolöneavdrag dvs oskattade pengar så får du även förmånsvärdet påfört på lönen och beroende på den nuvarande lön blir kostnaden den ökade skatten (som beror på din lönenivå. Nettolöneavdrag öppnar för förmånligare utdelningsregler när man räknar på lönebelopp så troligen är det fråga om det.
Jag hade nog för övrigt tagit D4 om inte dealen på den är väldigt ogynnsam jmf med D2
EDIT:
Eftersom jag alltid brukar bli motargumenterad där det hävdas att ovanstående är fel, lägger jag upp en länk från SKV som stödjer det jag skriver, dvs nettolöneavdrag och förmån går inte ihop.
http://www.skatteverket.se/foretagorgan ... 14710.html
/Revisorn ;)
Re: V70 D2 eller D4?
Postat: fre 05 jul 2013, 15:06
av OSK
D4 er helt klart best, men koster jo også en del ekstra. Jeg har selv en V70 MY12 D2 og den er helt grei å kjøre, men i tilfeller hvor man gjør forbikjøringer etc så merker man jo at det ikke er veldig mye mer krefter en hva som trengs, men for all vanlig kjøring er D2 sterkt nok. Min bil har manuelt gir, lånte en V70 MY13 D2 med automat og den synes jeg var mye mindre behagelig å kjøre. Det virker som om automatkassen ikke helt vet hva den skal gjøre, og girer derfor veldig lett ned 2-3 gir når man legger litt tung fot på gassen. Skulle jeg hatt automat ville jeg helt klart kjøpt noe sterkere enn en D2.
For meg ble det til slutt et spørsmål om penger, og med norske priser så var det egentlig ikke noe valg. D2 er nok litt svakt tidvis, men gir jevnt over en god kjøreopplevelse, og selv om en D4 ville vært bedre å kjøre i de tillfellene hvor D2 virker undermotorisert så ville aldri D4 etter min mening være verdt de ekstra pengene det koseter her i norge.
Re: V70 D2 eller D4?
Postat: fre 05 jul 2013, 18:34
av Fisch
Jo, givet är att jag måste provköra en D2 för att vara helt säker. Troligtvis kommer jag göra 3000 mil om året, så soppaförbrukningen måste jag väl ta hänsyn till antar jag.
Bilarna är utrustade som momentum, så det går ju att se på SKV hemsida hur mycket förmånsvärdet ligger på. Vill jag ha en D4 automat tillkommer 1600:- i nettolöneavdrag, den manuella kostar 1300:-. Är det värt att ta en D4 automat i detta sammanhang?
V70 D2 eller D4?
Postat: fre 05 jul 2013, 18:41
av swemax
Tänk även på att om du har ett löneavdrag oavsett brutto eller netto (netto är att föredra då det inte påverkar pensionsinbetalning akassa etc) så delfinansierar du faktiskt bilen och borde vid en försäljning faktiskt få ut din del av kakan
Minus kontant insatsen värdeminskad som resten av bilen
Re: V70 D2 eller D4?
Postat: fre 05 jul 2013, 18:55
av Lövet
Skillnaden i förbrukning i verkliga livet är långt mindre än på papperet, räkna med ungefär en deciliter för manuell och kanske 1.5 för automat vid mestadels konstant fart. Det innebär att extrakostnaden för D4 i bränsle blir cirka en femhundring i månaden. Sen tillkommer förstås nettoavdrag osv.
Re: V70 D2 eller D4?
Postat: fre 05 jul 2013, 21:39
av fidde69
Nja det är en sanning med modifikation. Brossan och jag körde 450 mil nyss(tur och retur Frankrike) och det skillde 0,25L/mil när vi jämförde förbrukning. Då kör han en D4 och jag en DRIVe, som väl kan jämföras med en D2.
Detta gäller naturligtvis motorvägskörning i jämförbara hastigheter och han hade 1 barn extra i bilen så siffror i blandad körning kan bli lite annorlunda...
Re: V70 D2 eller D4?
Postat: fre 05 jul 2013, 22:32
av erniefågelholk
kör du som svenne banan oinspirerat och ligger på givna hastighetsbegränsningar, kör aldrig på autobahn.
Sluta då att försöka imponera på grannen, kollegan med en större beteckning ( d3, d4, d5 )
om du aldrig eller sällan nyttjar resurserna
En "mindre motor" drar alltid något mindre bränsle vid låg belastning.
För flertalet av er som ej förstår belastningsindex 1- 10.
sök information på nötet :???: