Sida 1 av 2
Vad skiljer i mjukvara?
Postat: ons 03 jul 2013, 09:23
av razorfish
Lämnade nu morgonen in vår XC70 MY13 på basservice hos Bilia. Serviceintervallet är ett år eller 3000 mil. En basservice verkar mest innehålla byte av motorolja och diverse filter (sånt som tog 20 minuter att göra på en Amazon), samt uppdatering av mjukvara. Jag frågade min "personliga servicetekniker" vad skillnaderna var i mjukvara mellan vad bilen hade med sig från fabrik för knappt ett år sedan och vad han ämnade uppgradera den till idag. Han såg ut som en fågelholk i ansiktet. Förstod överhuvudtaget inte frågan. Efter lite hjälp från två andra tekniker fick de gemensamt fram "det senaste". Jo, det fattar jag också men vad betyder det för mig? Kan jag få se lite release notes? Nej, det gick inte. Fast jag anar att det inte stämmer. Hur kan jag få reda på vilka mjukvaruändringar de gör i min bil? Jag tycker jag har rätt att veta det.
Re: Vad skiljer i mjukvara?
Postat: ons 03 jul 2013, 09:58
av VolvoB20
Nej, nej, nej.....
Vi pratar biltilverkare nu och inte mjukvarutillverkare.
En biltillverkare skulle aldrig någonsin överhuvudtaget erkänna att man sålt något med ett urprungligt fel. Om man hade haft en "release note" offentlig som talade om vilka fel/buggar som man rättat i mjukvaran så vore det ju samma sak som att erkänna att man levererat en vara med fel från början.
Enda gången man släpper ut sådan sådan information är ju under pistolhot om man tex måste åtgärda något som många klagat på eller det är en återkallelse.
Sv: Vad skiljer i mjukvara?
Postat: ons 03 jul 2013, 12:51
av AndS
Alla buggrättningar redovisas inte i release notes från "vanliga" programleverantörer.
Men visst skulle det vara av värde att få någon info om något uppdaterats och vad.
Re: Vad skiljer i mjukvara?
Postat: ons 03 jul 2013, 12:56
av Perra83
Ja fick ett pappar på vilka enheter som uppdaterades vid senaste servicen. Ska ta en bild så får ni se bara hon kommer hem med bilen.
Re: Vad skiljer i mjukvara?
Postat: ons 03 jul 2013, 21:29
av llesrof
VolvoB20 skrev:Nej, nej, nej.....
Vi pratar biltilverkare nu och inte mjukvarutillverkare.
En biltillverkare skulle aldrig någonsin överhuvudtaget erkänna att man sålt något med ett urprungligt fel. Om man hade haft en "release note" offentlig som talade om vilka fel/buggar som man rättat i mjukvaran så vore det ju samma sak som att erkänna att man levererat en vara med fel från början.
Enda gången man släpper ut sådan sådan information är ju under pistolhot om man tex måste åtgärda något som många klagat på eller det är en återkallelse.
Fel och fel... det måste ju inte nödvändigtvis vara fel på något bara för att det kommer en förbättrad version. Få saker är så bra att de inte behöver förbättras även om de inte är behäftade med fel.
Re: Vad skiljer i mjukvara?
Postat: ons 03 jul 2013, 23:21
av VolvoB20
Jag tyckte det var massor med fel i mjukvaran i min när jag hämta ut en av de första MY13 som leverades.
Tex. När man kopplade på släpet stod det i displayen att start/stop kopplades ur, ändå start/stoppar den i varenda korsning med släpet på.
Om man tryckte in max-defrost knappen drog den på fläkten på rutan, Jag brukar stanna till vid brevlådan och då kopplades max.defrost ur men knappen och displayen visade att max-def var på. För att få igång den igen och synka knappen fick man slå av på knappen
Det var fler sådana är uppenbara buggar i mjukvaran så man undrade om de ens hade grundtestat överhuvudtaget.
Nu efter sista uppdateringen är alla dessa "icke-existerande" buggar fixade och allt fungerar perfekt.
Re: Vad skiljer i mjukvara?
Postat: ons 03 jul 2013, 23:46
av Dpblad
Alla de kunder och alla de gånger när någon NY bugg visat sig just efter att man hämtat bilen från service. Det är FEL. Fel som dom borde skämmas för. Visst kan verkstan göra fel men det kan knappast vara hela sanningen.
Ock så det här med att inte få vara med och bestämma vad som görs med bilen. Tillverkaren och kunden har INTE samma intressen. Ex en mjukvarufix kan 'flytta' en kostnad utanför garantitid, mjukvarufix istället för mek rep kan ge andra för dig oönskade egenskaper, osv. Om tillverkaren fick bestämma skulle man inte få använda bilen alls utan att betala extra för det som en tjänst. Ju dummare och okunnigare desto bättre kund.
Inte hjälper det att köpa beg eller halvnytt beprövat - sålänge det är mjukvara så utvecklas det i rask takt.
Jag tror inte stenåldersteknik är svaret men jag ser fram emot när bilbranchens samsung kommer och seglar om konkurrenterna med lite opensource under huven. Jodå - jag ser problemen men även poängen. Varför inte fråga verkstan fast vi vet att dom inte kan svara? Budskapet kanske går fram.
Re: Vad skiljer i mjukvara?
Postat: tor 04 jul 2013, 22:16
av Raymond
Tro meg, vi teknikere skulle gjerne hatt release notes vi også... Eneste vi kan se, er hvilke enheter som blir oppdaterte, ikke hvorfor.
Re: Vad skiljer i mjukvara?
Postat: sön 21 jul 2013, 09:52
av razorfish
Serviceteknikern hade lämnat en lapp med olika moduler i bilen inritade och hade för hand kryssat i de moduler som fått ändrad mjukvara. Inte mycket till hjälp men ett litet, litet steg på vägen. Så här svarade Volvo:
Hej!
Tack för ditt mail.
Tyvärr finns det ingen tillgång för en privat person att läsa vad mjukvaru uppdateringen innehåller - våra verkstadspersonal har tillgång till våra system och kan se vad som uppdateras.
Med vänliga hälsningar/Best Regards
Christoffer
Volvo Car Sweden
Dept. 12510
SE40531 Gothenburg
Sweden
Jag har fortfarande den uppfattningen att jag som ägare till bilen har rätt att veta - på en väsentligt mer detaljerad nivå - vilka ändringar som görs på min bil i samband med auktoriserad service, men det förefaller som att tillverkaren är av en annan åsikt.
Sv: Vad skiljer i mjukvara?
Postat: sön 21 jul 2013, 12:48
av AndS
Om du inte accepterar uppdatering utan info så kan man alltid tacka Nej till att få den utförd.
Inom t.ex. IT-branschen skrivs ibland lite flumflum och många tror att man får "info" om vad som förändras.